Come To Jam

Come To Jam
Come To Jam

Monotónní bas

Ahoj drnkalisti, máme tady další kousek pro začínající bluesmany. Tentokrát je to ukázka monotóního basu v texaském stylu. Zde basovou linku tvoří pravidelně opakovaný základní tón nebo některý z akordických tónů (v našem případě v. 3). Nad ním se odvíjí melodická linka s častým používáním glissand neboli slides. Basové tóny lze tlumit hranou dlaně pravé ruky. Výška tónů nebude tak zřetelná, ale zato docílíme perkusivního "šlapavého" zvuku.

Jo, a protože lidi mají rádi jména, uvedeme alespoň pár představitelů tohoto stylu, např. "měkčí" Mance Lipscomb nebo "drsnější" Lightin' Hopkins.

Příjemnou zábavu!

 

Tímto způsobem můžeme zahrát i celou stupnici, zde např. G dur:

Na takto vzniklý prstoklad lze "naroubovat" většinu známých sekvencí, to už ovšem nechám na vaší fantazii.

Na závěr ještě několik tipů: Zkuste akcentovat vždy 1. a 3. dobu. Tím, že tyto vycházejí vždy jen na legato, je výsledek daleko výraznější! Výborně zní např. tento lick v E blues stupnici:

 

Zajímavé je také tlumení trsátkem hraných not, postup získá na plastičnosti a zní velice konkrétně.

A v neposlední řadě samozřejmě přítel metronom, který vám pomůže s precizností a postupným zrychlováním.

Přeji hodně trpělivosti, píle a hlavně zábavy!!!

Psáno pro časopis Muzikus