Come To Jam - kytarový workshop

Come To Jam - kytarový workshop
Come To Jam - kytarový workshop

Módy melodické moll - alterovaná stupnice

Milí kolegové a o něco krásnější kolegyně, v dnešním krátkém workšopíku se vás alespoň částečně pokusím obeznámit (a snad i trochu inspirovat) s využitím jednoho ze sedmi módů (postupně se snad dostaneme ke všem) hojně používané stupnice - a to jak u jazzmanů, bluesmanů, ale i některých rockerů - tzv. alterované stupnice. Jen tak namátkou - zkuste si někdy analyzovat některá sóla, například Mika Sterna, Scotta Hendersona, Robbena Forda, Steava Morse a hromady dalších.

Alterovaná stupnice, někdy také nazývána super lokrická, leží na sedmém stupni melodické stupnice moll, která vznikne zvýšením šestého a sedmého stupně přirozené mollové stupnice (př. 1). Docela dobrou pomůckou při hledaní prstokladů melodické stupnice moll může být pouze jednoduché snížení třetího stupně příslušné durové stupnice. Např.: A dur (ionská) má tóny A H C# D E F# G#, pokud z ní chceme udělat a moll melodickou, snížíme pouze třetí stupeň A H C D E F# G# (př. 2). Pokud tedy tuto stupnici (v našem případě cvičnou a moll melodickou) zahrajeme od sedmého stupně, tedy od tónu G# (Ab), vzniká nám ona požadovaná super lokrická neboli alterovaná stupnice, jejíž tonickým septakordem bude dominantní akord G# alt. Pokud se na ni podíváte podrobněji, zjistíte, že opravdu obsahuje (vůči základnímu tonu G#) jak velkou, tak malou tercii, sníženou a zvýšenou kvintu, malou sextu a malou septimu, případně 9# 9b 11# a 13b (př. 3). Z čehož vyplývá, že bude tato stupnice (nebo chcete-li modus) vhodná zejména na alternované dominantní akordy; např. G#9+, G#9-, G#9+/5-, G#9+/5+ a podobně. Zjednodušeně G alt.

Při nacvičovaní této stupnice bych doporučil hrát na hmatníku různé obraty těchto dominant ve více polohách, a k nim v nejbližším prstokladu najít potřebnou stupnici. Tak by se vám měl opticky spojit tvar akordu se stupnicí a jejími intervaly. Určitě vám to pomůže jednak ke zlepšení orientace na hmatníku a jednak uslyšíte, jak daná stupnice do akordu zní.

Na závěr uvádím několik příkladu použití a přeji hodně úspěchů.

Př. 4 - ukázka B (H) alterované (Cmoll melodická), spojení akordu B (H) 7/13b s vyhrávkou ve stupnici. Př. 5 - ukázka použití při klasickém sledu akordů II V I (dominantní jádro směřující do tóniky), 1. takt - rozklad akordu Dm9, 2. takt - na G7 použitá G alterovaná (as moll melodická).

Psáno pro časopis Muzikus