Come To Jam V - workshop kytarové školy

Come To Jam V - workshop kytarové školy
Come To Jam V - workshop kytarové školy

Akordy na basové kytaře

Může se občas stát i to, že je baskytarista nucen doprovodit ostatní muzikanty akordy, jako by hrál na kytaru. V takovém případě je buď odkáže do patřičných mezí, nebo se o to neochotně, ale odvážně pokusí.

Všechno je potřeba hrát asi tak od desátého pražce výš, protože hlouběji to nezní dobře. V zásadě se stačí naučit několik hmatů a je to v kapse.

U kvintakordů se můžou hrát i jejich obraty (základní tón je v kroužku):

Ti odvážnější si mohou najít i zmenšený a zvětšený kvintakord.

Protože má basa zpravidla jen čtyři struny, tak se většina běžných septakordů hraje trojhlasně. Vždycky se vynechá kvinta, která je v podstatě nepodstatná. Navíc je potom hraní akordů mnohem jednodušší.

Určitě existuje víc způsobů, kterak to zahrát, ale tohle bohatě stačí.

Come To Jam V - workshop kytarové školy
Come To Jam V - workshop kytarové školy

Chick Corea a pentatoniky

Pentatoniky jsou moc užitečná věc, dokážou sóla ,pročistit' (např. pentatonika G do Fmaj11#), i pěkně 'zahustit' (pentatonika Eb do A7). Podívejme se nyní, co dokáže s pětitónovým materiálem vymyslet takový borec, jako je Chick Corea: První ukázka je ze sóla jeho známé skladby Spain.

Chick Corea tady používá D pentatoniku (d e fis a b), kromě noty cis ve 2. taktu, ve 4. taktu pak hraje ve znamení B7 a jeho alterací (9b, 5#). Druhý příklad je ze stejné nahrávky o několik taktů později. Zde je rovněž užito D pentatoniky, ovšem na jiný akord - Gmaj.

A do třetice Db pentatonika (des es f as hes) použita v jeho skladbě Humpty Dumpty - mimochodem skladba harmonicky velmi zajímavá, jak je ostatně Coreovým chvályhodným zvykem. První dva akordy nemají tonální souvislost, jsou vedle sebe postaveny na základě terciové příbuznosti, akord Ab-7 se pak dá chápat jako 2. stupeň k následujícímu Gbmaj.

Psáno pro časopis Muzikus