Bílé blues Johna Hammonda

Bílé blues Johna Hammonda
Bílé blues Johna Hammonda

Mnoho lidí trpí předsudky o tom, že pravý bluesman musí být černý, pocházet z chudinské čtvrti z jihu USA a početné rodiny nevzdělaných rodičů. John Hammond, kytarista a hráč na foukací harmoniku, který se představí na letošním Blues v lese v Řevnicích, je pravým opakem a tyto bludy vyvrací. Jeho otec John Hammond starší je jednou z nejvýznamnějších postav populární hudby 20. století. Byl to on, kdo objevil pro nahrávací společnost Columbia Records Counta Basie, Bennyho Goodmana, Boba Dylana i Stevea Raye Vaughana. Hudební prostředí pak Johna mladšího ovlivnilo a přivedlo k muzice.

První hudební krůčky podnikl v roce 1962 po kavárnách coby vysokoškolský student s kytarou v ruce a syrovými bluesovými předělávkami. Jeho kariéra šla poměrně strmě vzhůru. Začal nahrávat alba. Většina Hammondovy kariéry se nese v duchu sólového hraní, ale čas od času si postavil kapelu. Zde se projevily schopnosti po otci - vždy byl schopen najít spoluhráče, kteří následně nastartovali hvězdnou kariéru - byli jimi např. harmonikář Charlie Musselwhite, kytarista Robbie Robertson či bubeník Levon Helm těsně před tím, než založili svou legendární kapelu The Band. Jeho největším objevem v této oblasti je angažování (v té době ještě neznámého) Jimmiho Hendrixe do své kapely. Velmi zajímavá je i jeho blízká spolupráce s J. J. Calem či Tomem Waitsem, který si Hammonda pozval jako harmonikáře na své album Mule Variations. O dva roky později produkoval zase Waits Hammondovi album Wicked Grin. Dvanáct ze třinácti skladeb je autorsky podepsáno právě Tomem Waitsem.

Psáno pro časopis Muzikus