Baskytara a Funky (10)

Baskytara a Funky (10)
Baskytara a Funky (10)

Hip-hop

Hip-hop má k funkové hudbě mnohem blíže, než se mnohým z nás může na první pohled zdát. Hip-hop jako hudební žánr či dokonce způsob života se vším, co k němu náleží, počal vznikat již koncem sedmdesátých let v ulicích chudinských čtvrtí New Yorku. Hip-hopová hudba nebývá nutně interpretována živou kapelou s plným muzikantským osazením, nýbrž často vzniká skládáním a vrstvením různých smyček (samplů). Takto vytvořený základ se použije jako podklad a rapper, hlavní postava celé akce se již pak může náležitě vyřádit :-).

To, že se ke smyčkování používají části již existujících skladeb, je také všeobecně známo. Na celkovém soundu hip-hopu se výrazně projevilo, že zejména zpočátku byly k samplování spodků používány převážně funkové nahrávky ze sedmdesátých let. Své by o tom mohl vyprávět funkový guru James Brown, jehož skladby jsou údajně nejvykrádanějšími nahrávkami v novodobé historii hudby vůbec. Svůj největší podíl na tomto má právě hip-hop. Nějak členit tento žánr dále do dalších subkategorií je, myslím, objektivně nemožné. Pokusil se o to (nejen) Josquin des Prés, který hip-hop ve své publikaci Hip-hop bass rozlišuje geograficky na East Coast (hip-hop východního pobřeží - New York), West Coast (západního pobřeží, zejména oblasti kolem Los Angeles) a konečně Down South (také nazývaný špinavým jižním hip-hopem).

Hip-hop se v současnosti hřeje zejména v USA na výsluní popularity a celá plejáda jeho interpretů slaví enormní komerční úspěchy.

Baskytara a Funky (10)
Baskytara a Funky (10)

Hip-hop se dá pochopitelně hrát i naživo s kompletní kapelou. Baskytara v tomto případě má opět široké pole působnosti. Pro dnešek jsem pro vás napsal několik basových linek, o nichž se domnívám, že mají hip-hopový charakter. Pro basu v hip-hopu je často typické její "línější" frázování, slap se příliš nevyužívá, časté je hraní do shufflu. Shuffle spočívá ve swingovém rytmickém cítění - hrajeme do triol, nikoliv rovně.

Psáno pro časopis Muzikus