5P aneb CoDoma - mikrofony 2. část

Druhý díl přehledu mikrofonů navazuje jednak na aktuální přehled dynamických mikrofonů z minulého čísla, jednak na předchozí, historicky první muzikusí přehled kapacitních mikrofonů, jenž vyšel zhruba na tomto místě v čísle 1/1997. O návaznosti tohoto přehledu jsem už psal minule - mikrofony jsou už většinou jiné. K jednotlivým položkám si dovolím tento komentář:

Číselné hodnoty elektronických údajů v jednotlivých sloupcích nejsou, bohužel, vždy plně souměřitelné, neboť byly často pořízeny buď měřením podle jiných norem nebo s jinými tolerancemi, mezemi či jinými podmínkami. Všechna čísla pocházejí od výrobce, vlastní měření tohoto rozsahu by byla nad síly redakce. Pro snesitelnost rozsahu této rubriky taky nebylo možné všechny tyto rozdíly postihnout. V rubrice "konstrukční druh mikrofonu" se pojmy "elektret" a "back elektret" namnoze kryjí, to podle interpretace údaje výrobcem či prodejcem. Zbytek je znám z teorie. "Osa snímání k ose mikrofonu" po lopatě vypsáno udává, breptá-li se do mikrofonu zepředu (shora), či z boku. Zbytek políček by vám mohl být užitečný i bez komentáře.

Nedá mi neporovnat čtyři a půl roku starý přehled s letošním. Podle počtu políček mezi dynamickými a kondenzátorovými mikrofony se nabídka zřetelně kloní k dražším a kvalitnějším mikrofonů určeným hlavně pro studiovou práci. Levnější dynamické mikrofony jsou zcela logicky unifikovány a redukovány co do počtu typů, snad aby výrobci díky co nejmasivnějším sériím udrželi cenu co nejvíc u podlahy. Neviditelná ruka trhu je u těchto výrobků vidět nejvíc. K tomu, že se naopak rozrostla nabídka studiových kondenzátorových typů, přispívá jednak světový vývoj, jednak asi to, že ve snaze uspokojit trh zastupují čeští prodejci značky, na které by si z různých důvodů dříve netroufli. Tak či onak, při výběru mikrofonů vám přeju šťastnou ruku.

Psáno pro časopis Muzikus