muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvuk114th AES Convention

19.6.2003 | Autor: Ivan Horák | sekce: pro muzikanty - články

114th AES Convention

114th AES Convention

AES (Audio Engineering Society) je ryze profesionální sdružení zvukařů, zvukových inženýrů, studentů a jiných osob angažujících se aktivně ve výzkumech v oblasti zvukové technologie, psychoakustiky či vnímání zvuku. Zvuková technika a technologie je v neustálém a rychlém vývoji a členství v této organizaci, kde má každý člen výhodný přístup k informacím o nových trendech a výzkumech v oblasti zvuku, je, řekl bych, až prestižní záležitostí. AES již půl století sdružuje členy ze všech koutů světa a díky pravidelně vycházejícímu časopisu AES Journal a mezinárodním konferencím se výsledky výzkumu publikují, a tak dostávají do povědomí nás - zvukařů a muzikantů.



114th AES Convention

114th AES Convention

Na sklonku března se v Amsterdamu konalo 114. shromáždění členů i nečlenů této nadnárodní organizace. "Benátky severu" hostily konferenci AES v jejich idylickém prostředí vodních kanálů, typických cihlových domů a "coffee shopů". Čtyři dny přeplněné informacemi a napěchované tou nejmodernější technikou z celého světa ve veletržním centru RAI na předměstí Amsterdamu.
Konference, nebo chcete-li, shromáždění je rozděleno do několika částí probíhajících paralelně - odborné semináře, workshopy, prezentace a pochopitelně výstava.
Odborné semináře přinesly mnoho zajímavého z kuchyní zvukových inženýrů. V úvodním semináři Základy digitálního zvuku vysvětlil Stanley Lipshitz z kanadské University of Waterloo na mnoha praktických ukázkách dva základní kvalitativní aspekty každého převodu signálu Analog/Digital - sampling a kvantizaci. Vysvětlil také moderní principy, jak nedostatky procesů eliminovat.
Bezpochyby zajímavější seminář s názvem Stereofonní a surroundové mikrofonní techniky přinesl mnoho novinek z této oblasti. Autor Geoff Martin z firmy Bang & Olufsen se ve výkladu zaměřil na nahrávání klasické a filmové hudby. Soustředil se na volbu a konfiguraci mikrofonů, jejich vzájemné postavení a kompatibilitu multikanálového záznamu s "klasickou" dvoustopou stereofonií. Tento seminář měl dvě části - praktickou (výběr typů mikrofonů, umístění) a teoretickou (matematické a elektroakustické vyjádření vztahů).
Následovaly semináře Základy stavební akustiky s praktickými i teoretickými informacemi o akustických úpravách studií určených pro nahrávání, mixáž a mastering, dále seminář věnovaný (bezpochyby stále aktuálnímu tématu) Uzemnění a odstínění, tedy ochranou před škodlivými brumy (elektrickými potenciály) i před všudypřítomným VHF a UHF vlnám (mobilními telefony a jinými vysílači), a praktický seminář o Práci s mikrofony.


Jeden z nejzajímavějších seminářů s mnoha praktickými ukázkami byl bezesporu seminář s názvem Mix a mastering. Spolupodílelo se na něm několik profesionálních zvukařů (Jim Anderson, Stuart Bruce, Roland Guillotel...), kteří zkušeně vedli diskusi věnující se problematice multikanálového míchání a masteringu hudby i filmového zvuku. Postupně volili témata od zpracování zvuku monofonního, dvoukanálového (stereo) přes surround (diskrétní 4kanálový, i maticový 2kanálový), 5.1 (Dolby digital, DTS), 7.1 (SDDS), až po systém 10.2. Probrali otázky vzájemných kompatibilit systémů, nastavení a volby reproduktorů, poslechových matic, a mix pro DVD-Audio a SACD (Super Audio CD).
Seminář z posledních, ale ne nezajímavých, byl věnovaný Nastavení 5.1 poslechu. Na slovo vzatí profesionálové z firmy Genelec prozradili, jak lze uspořádat a správně zvolit reproduktory ve zvukové režii i v domácím kině, tak aby splňovaly požadavky pro kvalitní poslech ve všech formátech (mono, stereo, 5.1, 7.1,.). Výčet seminářů by mohl ještě pokračovat dále například přes propagační semináře vystavovatelů (Genelec, Yamaha corp., Dolby lab., DPA microphones.), ale rád bych se soustředil i na jiné aktivity na konferenci.
114th AES Convention představil mnoho novinek z celého zvukařského světa počínaje novými "field" mikrofony, výkonnějším processingem, většími míchacími konzolemi, monitoringem, a konče například novými algoritmy pro "low-bit-coding" (MPEG-4, ATRAC, AC3, OGG, ...). Rád bych se zmínil o některých technických a technologických novinkách, které mi při návštěvě prezentací a výstavy "padly do oka".
V první řadě mě zaujala nabídka švédské firmy KM Studio Systems, která pro rozsáhlejší studia čítající více pracovišť nabízí centrální HDD pole pro ukládání všech audio i video formátů - KM Raeltime Network. Jednotlivá studia tak nemusí mít separátní vysokokapacitní HDD, ale připojí se přes komunikační jednotku po standardním 1GB ethernetovém rozhraní k centrálnímu poli. Výhoda tohoto systému je tedy zřejmá - každý pracovník má přístup k souborům z jakéhokoli studia v reálném čase bez zdlouhavého kopírování nebo nebezpečného přenášení harddisků. Tato konfigurace tedy šetří čas (a čas jsou peníze) a nabízí například možnost volného přístupu k databázi zvukových efektů z jakéhokoli studia. Ty již nemusí být jen na CD, ale mohou být uloženy na HDD poli a pohodlně bez hledání a zasouvání do přehrávače je může pracovník zkopírovat do své session. Pracovní stanice jsou na bázi GNU/Linux (stejně jako HDD síť) se zárukou vysoké spolehlivosti a velké propustnosti dat. Možností je samozřejmě nastavitelné automatické zálohování dat (uchovávání na separátních HDD v komprimované podobě) pro případné znovuobnovení již odstraněných souborů (remix, jiná jazyková mutace...).
Tento systém spolupracuje se všemi v praxi používanými platformami Mac i Win/PC. KM Studio Systems také úzce spolupracuje s firmou Steinberg, a oblíbené Nuendo je tak plně kompatibilní s tímto systémem (stejně tak jako Cubase, Logic Audio, Sonar, CoolEdit, Vegas, i střihové programy - FinalCut, Premiere, Avid DV express, a další).
Zajímavostí je také nový "multi-channel" mikrofon MKV firmy SoundField. Jedná se o unikátní konstrukci čtyřmembránového surround mikrofonu s "pravdivou" informací o hloubce prostoru. Čtyři mikrofonní kapsle jsou na první pohled orientovány ve tvaru krychle - toto netradiční uspořádání může při správné manipulaci a nastavení procesoru docílit sugestivní 3D pocit. Konstrukce je velice výhodná a zaručuje dobrou zpětnou kompatibilitu (down-mix) na stereo nebo mono signál bez fázových problémů. Mikrofon je dodáván s dekodérem (maticovým systémem) buďto ve studiové rack verzi 3U, nebo přenosné bateriové verzi pro filmové natáčení. Takto bych mohl pokračovat ve výčtu zajímavostí dál a dál, přestože výstava v Amsterdamu nebyla ani tak rozlehlá, jak ji známe z MusikMesse nebo z Mnichova, ale ze zvukařského pohledu velice zajímavá. Kde má člověk možnost vyzkoušet si nový model SSL řady 9000 K-Serie, poslechnout si vynikající studiové monitory Miller & Kreisel, nebo se pokochat krásným digitálním mikrofonem Neumann D-Solution? Výstava byla pravým lahůdkářstvím pro člověka pohybujícího se ve světě zvukové techniky.
144. AES konference v Amsterdamu byla opět zdařilou ukázkou, jak lze prezentovat nové i současné technologie a výrobky renomovaných firem, a co lze dodat jiného než - uvidíme příště! A kdy bude "příště"? 115th AES Convention - 10.-13. října 2003 - New York a 116th AES Convention - 8.-11. května 2004 - Berlín. Tak nashle za rok v Berlíně.


Psáno pro: časopis Muzikus 2003/05

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/114th-AES-Convention~19~cerven~2003/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.