Muzikus.cz homepage

ostatníProhlášení zástupců české hudební scény; Praha, 4. 4. 2020

5.4.2020 | Autor: redakce Muzikus | sekce: novinky

Pandemie koronaviru zasáhla výdělečný potenciál a obchodní vyhlídky hudebních společností a umělců napříč hudebním průmyslem. Pořadatelé koncertů, provozovatelé míst pro živá vystoupení a hudebníci v reakci na krizi, která si dle odborníků na zdravotnictví vyžádá několik měsíců k překonání, vyzývají politiky k přijetí důležitých opatření. Až krize pomine, živé hudební produkce budou patřit k posledním, kde bude provoz znovu obnovený, a k úplnému zotavení živého umění budou potřebné další roky.

V těchto zoufalých časech můžeme dle rostoucího zájmu o hudební produkci v digitálním prostředí vidět, jak moc je hudba pro širokou veřejnost důležitá. Přitom nejohroženější je paradoxně právě sektor hudby, který především v oblasti soudobé či alternativní hudby žil od roku 1989 prakticky bez jakékoli veřejné podpory a nyní je naprosto paralyzován.

Hudební scéna je ekosystém, v němž všichni zúčastnění hrají klíčovou roli, a pokud by jediný vypadl, způsobilo by to dlouhodobé problémy nejen celému hudebnímu odvětví. Hudební festivaly často přilákají velké množství návštěvníků do regionů, z čehož profitují i navazující služby jako hotely, penziony, pohostinství a další. Po majitelích restaurací, provozoven služeb a ubytovacích zařízení jsou jednou z nejzasaženějších skupin autoři, umělci, místa pro živá vystoupení a navazující profese, jako jsou promotéři, manažeři, technici světla a zvuku, poskytovatelé služeb, agentury a další. Bez solidárního přístupu a především rychlé a cílené pomoci ze strany státu má hudební ekosystém velmi malou šanci na přežití.

Během posledních týdnů vznikla pracovní skupina zástupců české hudební scény (BACH, ČAF, ČHR, DILIA, FESTAS, IDU/SoundCzech, INTERGRAM, MMF, OSA, PNHSKH, SAI), která společně hledá cestu, jak co nejefektivněji pomoci hudebnímu sektoru během koronavirové krize a zejména po ní. Na základě informací od dotčených jedinců a subjektů připravujeme návrh rychlé a koncepční pomoci, který bude v nejbližší době předložen vládě.

Seznam zúčastněných:
Brněnská asociace klubové hudby (BACH)
Česká asociace festivalů (ČAF)
Česká hudební rada (ČHR)
DILIA
Festivalová asociace (FESTAS)
Institut umění – Divadelní ústav (IDU) / SoundCzech
INTERGRAM
Music managers forum (MMF)
Ochranný svaz autorský (OSA)
Platforma nezávislých hudebníků a souborů klasické hudby (PNHSKH)
Svaz autorů a interpretů (SAI)                              
(pokračuje na další straně)

Návrhy efektivních a koncepčních řešení pomoci hudebnímu sektoru:

I.      Rychlá a efektivní řešení
a.     bezúročné úvěry COVID výhradně pro kulturní sektor (dle inspirace německými a švýcarskými opatřeními – půjčka 500 000 Euro, 0 % navýšení a 2 roky splácení – zavést podobný krok v ČR s maximálním navýšením 2 %), roční odklad splátek a následně splatnost 4 roky, bez požadavku na dodatečné zajištění (např. ručení společníkem/jednatelem společnosti),
b.     pokud je stát, státní organizace nebo územní samospráva věřitelem, ať posečká s placením nájmu a obdobných závazků,
c.     ponechat přidělené granty i v případě, kdy se projekt neuskutečnil v plném rozsahu,
d.     připravit mimořádnou dotaci pro autory a výkonné umělce (pro rychlou a cílenou pomoc lze využít infrastruktury kolektivních správců, kteří mají rozsáhlou databázi autorů a umělců),
e.     nechť stát kompenzuje podnikatelům v kultuře škodu způsobenou zákazem koncertní a jiné veřejné činnosti a úředním uzavřením provozoven (OSVČ technických profesí, hudební kluby, hudební agentury, pořadatelé koncertů a hudební festivaly, nakladatelé a vydavatelé).

II.     Koncepční řešení s účinky v krátkodobém horizontu
f.     v rámci novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání zavést kvóty českého hudebního a audiovizuálního repertoáru v lokálních médiích (při citlivém a správném zavedení kvót by se vytvořil prostor pro novou hudební tvorbu v éteru, která dnes prakticky nedostává žádný prostor. V rámci kolektivní správy by se výnosy z autorských práv přerozdělily ve prospěch tuzemských autorů a umělců. Pozitivním efektem by byla větší hudební pluralita, kvalita nové tvorby díky větší návratnosti finančních prostředků, a celkově větší zájem o českou hudbu); opatření je v souladu s právem EU a ústavním pořádkem a obdobná opatření existují v řadě členských států (Slovensko, Francie ad.),
g.     trvalé odložení povinnosti zavedení EET pro kulturní sektor, nebo odložení alespoň o dva roky,
h.     v rámci udržitelnosti živé kultury navrhujeme finanční podporu streamingu a umožnění individuálních výjimek pro přeshraniční výměnu u klíčových pracovníků,
i.     navýšit možnost flexibilního zaměstnávání na dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr na 1000+ hodin ročně a zvýšit hranici, od které se platí z dohod odvody (z nynějších 10 000 Kč na 20 000 Kč),
j.     snížit sazbu DPH na vstupenkách na 0 % (nikoli jako osvobozené plnění, tj. se zachováním možnosti plného odpočtu na vstupu) do konce roku 2023 a následně navýšení na úroveň 10 % (průměr Evropské unie).

Kontakt pro média:
Libor Galia
+ 420 732 566 667
galia@soundczech.cz

SoundCzech / Institut umění – Divadelní ústav

Plné znění obsahuje návrhy efektivních a koncepčních řešení pomoci hudebnímu sektoru.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/novinky/Prohlaseni-zastupcu-ceske-hudebni-sceny-Praha-4-4-2020~05~duben~2020/

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.