Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní
článek
Na začátku každé notové osnovy se píší klíče. Co to je?Klíč je vlastně značka, která udává jméno určité noty. Podle této noty se ostatní noty v takto...
celý článek

Vítězslav Štefl

 

Komentáře

celkový počet: 3

Kratochvil  3) Tónová soustava 3.
Autor  Re: 3) Tónová soustava 3.
Petr S. V.  Hudební teorie ze středověku !

     
 
 
&;
3) Tónová soustava 3. | Kratochvil | 16.1.2005 |
Skvělý materiál ke zkouškám z HN na LŠU
Re: 3) Tónová soustava 3. | Autor | 19.1.2005 |
Vážený, děkuji Vám za Váš názor, jsem rád, že Vám to může posloužit i k této záležitosti. Hodně štěstí!
Autor
Hudební teorie ze středověku ! | Petr S. V. | 16.3.2013 |
Navzdory snaze mnoha rozumných kroků pedagoických autorit v mnoha jiných oblastech, které dokázali mimo jiné prosadit pozitivní změny ve výuce zápisu psaného písma v prvních třídách základních škol, zůstává notový zápis nestydatě neměnný a v podstatě trvale a hloupě pozadu. Středověké značky s kroucenými ozdůbkami... s naprosto zbytečně matoucím pojetím umístění na linkách, s mnohdy vizuálně velmi nepatrnými rozdíly v podobě... a přitom významově ovlivňující skladbu.
V době, kdy je krása toho obrovsky emotivního umění podpořena výdobytky moderní techniky, syntetizovanými zvuky jejichž barva dokáže uchvátit už jen v zaznění jednoho tónu.. v době kdy nahrávací studia mají k dispozici špičkovou techniku a kdy mnohý software umožňuje kde komu skrze vlastní PC zapojit se do tohoto nádherného světa, který hudba znamená, naráží mnozí na stále se tvrdošíjně neměnnou složitost notového zápisu.
Hnusné středověké značky. Kolik z nás jsme se jako děti v touze zvládnout nástroj a zahrát pro radost, trápilo nad touhle zpráchnivěle starou metodou tečiček s nožičkama, které místo radosti nejprve přinášely roztrpčení? Kolik z nás si pomáhalo vymýšlením vlastních metod jen proto, že se tahle teorie nedokázala pohnout za tolik let z místa? Kolikrát jsme si prostě místo pěti linek, v rychlosti jen poznamenali na čistý papír třeba jen sled písmen v jedné lince za sebou, který si někdo třeba ještě vylepšil časováním? Kdo si někdy tužkou k notám nepřipsal jednuduše písmeno? Kolik dětí zbytečně probrečelo hodiny u partitury... a kolik dětí se noty nejen nikdy nenaučilo.. ale ztratilo tak díky tomu i chuť se hudbě dál věnovat?
Na tyhle děti Vy nabubřelí páni z konzeravoří pomyslete. Ano Vy, kteří jste již zapoměli co práce i Vám některým to dalo...a teď k této teorii vůči ostatním přistupujete s pocitem, že když jste museli Vy, tak ať se trápí i ostatní. JAK POKROKOVÉ ! Celý svět podléhá zastaralé neměnnosti středověkých notových mučidel s pocitem, že to jinak nejde, prptože to tak prostě píšou a čtou všichni. Ale přitom vývojáři hudebních softwarů dávno přišli s jinými metodami zápisu, možná pro mnohé přehlednějšími a efektivnějšími, které ale konzervativní hudební teoretici odmítáte uznat. Možná i proto, že si svou znalost hudební teorie ceníte tak, že až sobecky za ni chcete být uznáváni a nejste pro jakoukoli změnu a zjednodušení pro ostatní, kteří se ji teprve snaží kvůli lásce k hudbě překonat, protože pak, kdyby se noty snadno naučil kdekdo..nebyli byste už tak vyjimeční. Připadá mi to jako trvání na kódování morseovou abecedou v době plně duplexních audiopřenosů a zápisu. Jistě, i ten z nás kdo morseovku dodnes ovládá přece zaslouží uznání, ale neznamená to, že tím bude proti pokroku a nepodpoří jinou možnost hlasového přenosu, nebo jeho zápisu. A stejně tak i u hudby. ¨
A možná se teď hudební teoretici dotčeně brání... ne my přece záměrně nebrzdíme vývoj hudební teorie, nám jen připadá správný a dělá se ot tak všude. Tak pokud by tomu tak bylo... je nějaké vysvětlení proč má forma hudebního zápisu pravidla středověku? Ruku na srdce... OPRAVDU nexistuje nic lepšího? Tvrďte že ne... braňte svůj středověk.. minimálně do doby, než Vám možná věkem sejde zrak... a pak v touze alespoň si ještě zahrát, když sluch bude stále sloužit... budete v pěti linkách lovit ty ďubky s praporkama. Klidně si pro sebe trvejte na svém. Ale jestli máte hudbu rádi, dopřejte její poznání i těm, které dosavadní hudební středověk odrazuje. Podpořte změny v metodách hudebního zápisu alespoň tolerancí, když už ne přímo změnou postoje a aktivní snahou o jeho zjednodušení. Když ne kvůli sobě, tak kvůli hudbě a jejím novým a budoucím dětem. A pokud má platit " co Čech to muzikant " tak proč nezačít zrovna v Česku ? ;-)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.