Yuja Wang – Fantasia

Yuja Wang – klavír. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2011, Teldex Studio, Berlín. Vydáno: 2012. TT: 68:56. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 479 0052.

Mladá čínská pianistka Yuja Wang podepsala exkluzívní smlouvu s Deutsche Grammophon v roce 2009, ve svých dvaadvaceti letech. Mezi roky 2009–2011 realizovala u tohoto labelu tři projekty, jež jí vynesly řadu ocenění včetně dvou nominací na Grammy. Na svém zatím posledním CD, které vyšlo v březnu roku 2012, nabízí dosti zvláštní pelmel dvanácti původních klavírních skladeb S. Rachmaninova, A. Skrjabina, D. Scarlattiho, I. Albénize a F. Chopina, které jsou proložené šesti klavírními transkripcemi děl Ch. W. Glucka, G. Bizeta, F. Schuberta, J. Strausse, P. Dukase a C. Saint-Saënse. Jedná se o výběr značně subjektivní, bez jakékoli „jednotící“ linie, sama pianistka mluví o těchto skladbách jako o „přídavkových“. Proti takovému pojetí lze samozřejmě jen stěží něco namítat, a to tím spíš, že jednotlivé skladby jsou samy o sobě zajímavé. Pochybnosti vzbuzuje pouze klavírní přepis Dukasova symfonického scherza Čarodějův učeň od Victora Stauba, kde sice budeme obdivovat, co všechno lze pochytat z velké orchestrální partitury pouhými deseti prsty, ale zároveň se nezbavíme dojmu, že se po pianistické stránce nejedná o nic víc než o doslovný klavírní výtah. Yuja Wang má fenomenální techniku a zdá se, že čím rychleji hraje, tím lépe se cítí. Pozornost si však zaslouží také její jemná úhozová paleta (neuvěřitelně éterická pianissima), cit pro melodickou linii, smysl pro stavbu a schopnost podat přehledně skladby s jakkoli rafinovanou nástrojovou fakturou. Její rubata jsou občas trochu zvláštní – jsou téměř všudypřítomná a nezřídka dost vehementní, ale rozhodně ne nezajímavá. Celý disk má poněkud temné ladění, korunované závěrečnou lisztovsko-horowitzovskou transkripcí Saint-Saënsova Danse Macabre. Nebýt několika malých přívětivých světýlek – Scarlattiho Sonáty G dur K. 455, Albénizovy Triany a Cziffrovy transkripce Tritsch-Tratsch-Polky J. Strausse, asi by byl poslech tohoto „přídavkového“ CD trochu depresivní. S oním ponurým laděním dokonale korespondují i všechny fotografie pianistky, otištěné v bookletu. Yuja Wang je na nich oblečená v dlouhých rudých šatech a na zádech má připevněná obrovitá křídla z černého peří. Přestože jsou ty fotografie velmi efektní, nemohu se zbavit pocitu, že by se lépe uplatnily na plakátu nějakého filmového hororu.