Vítězslava Kaprálová – Klavírní koncert d moll, op. 7:, Tři klavírní kusy, op. 9, Variations sur le carillon de l’église St-Étienne du Mont, op. 16, Sonata Appassionata, op. 6

Alice Rajnohová – klavír, *Filharmonie Bohuslava Martinů, Tomáš Hanus – dirigent. Text: Č, A. Nahráno: Klavírní koncert (live) 11/2010, Dům umění, Zlín, ostatní skladby 6/2011, Kongresové centrum, Zlín. Vydáno: 2011. TT: 53:32. DDD. 1 CD Radioservis CRO577-2.

Reprezentativní výběr z klavírní tvorby nejzajímavější české skladatelky první poloviny 20. století zahajuje Klavírní koncert d moll, op. 7, jímž dvacetiletá Kaprálová absolvovala roku 1935 brněnskou konzervatoř. Chronologicky mu předchází o dva roky starší Sonata Appassionata , op . 6, zařazená na závěr disku. Tři klavírní kusy , op. 9 z konce roku 1935 časově spadají do prvních měsíců autorčiných studií na pražské konzervatoři, zatímco Variace na zvony kostela St-Étienne du Mont , op. 16 pocházejí až z posledního tvůrčího období skladatelčina, spjatého s Paříží. Alice Rajnohová se klavírnímu dílu V. Kaprálové věnuje již řadu let a na její hře je znát, jak je jí autorčin svět blízký – během poslechu jsem měl neustále velmi příjemný pocit, jako by pianistka i skladatelka byly naladěné na stejnou strunu. Klavírní koncert hraje Alice Rajnohová s mimořádným elánem a pochopením, takže při její hře nelze nepomyslet na dvacetiletou skladatelku, plnou energie a chuti do života. První věta hýří takovou spoustou nápadů – kompozičních i interpretačních – a děje se v ní toho tolik, až máme dojem, že se jedná o filmovou hudbu. Volná věta překvapí svou stručností a potemnělostí, která tvoří skvělý kontrast k hravé a přitom rytmicky strhující větě finální. Zlínská Filharmonie B. Martinů řízená Tomášem Hanusem hraje s velkým nasazením a se stejným mladistvým elánem jako sólistka. Vzhledem k tomu, že se jedná o „live“ záznam, je zvuk orchestru sejmut víc než obdivuhodně, ale není vyloučeno, že při studiové nahrávce a vhodnějším rozestavení mikrofonů by vyšel ještě plastičtěji. Oproti velkoryse pojatému Klavírnímu koncertu představují skladby pro sólový klavír spíše intimnější oblast tvorby Kaprálové. Ale i v nich nabízí autorka nepřeberné množství výrazových a náladových kontrastů a je skutečně požitkem poslouchat, jak jemně a citlivě je dokáže Alice Rajnohová odstínit. Přes všechnu kompoziční pestrost a mnohotvárnost a při vší náročnosti (a mnohdy i hutnosti) nástrojové faktury je interpretace Alice Rajnohové pianisticky neobyčejně čistá a průzračná, což je možná jedním z hlavních důvodů, proč jsou v jejím podání všechny skladby – a to i ty nejkomplikovanější – po stavební stránce dokonale přehledné a čitelné. V bookletu s výtvarně velmi hezky zpracovanou obálkou Daniely Zichové nalezneme kvalitní a zajímavé texty Alice Rajnohové a Jana Hlaváče i stručné medailony všech interpretů. Je trochu překvapující, že Radioservis nedokázal marketingově využít toho, že v případě Klavírního koncertu a Tří klavírních kusů se jedná o „world premiere recordings“ a že na tuto skutečnost neupozornil na obálce či alespoň v track listu. Vydání CD sponzorovala kanadská hudební společnost The Kapralova Society a jsem si jist, že mezi projekty, které tato společnost podpořila, bude zaujímat nahrávka Alice Rajnohové jedno z nejčestnějších míst.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: