Trio Wanderer – Smetana: Piano Trio, Liszt: Elegies

Trio Wanderer . Text: A, N, F. Nahráno: 9/2009, Teldex Studio, Berlín. Vydáno: 2011. TT: 72:33. DDD. 1 CD Harmonia Mundi HMC 902060.

Trio Wanderer založili v roce 1987 tři studenti pařížské konzervatoře: houslista Jean-Marc Phillips-Varjabédian , violoncellista Raphaël Pidoux a klavírista Vincent Coq . Už v následujícím roce získali 2. cenu na prestižní Soutěži ARD v Mnichově (1. cena nebyla udělena) a velmi rychle se zařadili mezi nejvýznamnější světové komorní soubory. Jejich poslední CD se šesti skladbami F. Liszta a s Klavírním triem g moll op. 15 Bedřicha Smetany má poněkud bizarní dramaturgii: všechna díla jsou totiž nějakým způsobem poznamenána smutkem či smrtí. Smetana komponoval Trio g moll op. 15 pod dojmem úmrtí své dcery Bedřišky a čtyři ze skladeb Lisztových nesou smutek už přímo v názvu: Tristia (Žalozpěvy), La Lugubre Gondole (Smuteční gondola)Elegie č. 12. Skladba Die Zelle in Nonnenwerth (Cela v Nonnenwerthu ) má slovo „elegie“ alespoň v podtitulu a název Romance oubliée (Zapomenutá romance) dává přinejmenším tušit, že i pod ním se skrývá hudba spíše elegického charakteru. Interpreti umístili Smetanovo Trio g moll jako nejzávažnější dílo do centra projektu a orámovali je z každé strany třemi Lisztovými kompozicemi, určenými různým nástrojovým kombinacím. Za pozornost stojí skutečnost, že v nich Liszt respektuje komorní fakturu a pianistu nechává většinou hrát „pouhý“ doprovod, aniž by na něho kladl nějaké krkolomné požadavky. Interpreti oba autory zajímavě výrazově odlišili. Skladby Lisztovy plynou v pomalém tempu, bez dramatických zvratů, velmi průzračně, vzdušně a v jemných barvách. Spíš než tragiku v nich cítíme jakousi těžko definovatelnou melancholii. Smetana vyznívá oproti relativně poklidnému Lisztovi nepoměrně emotivněji, s rozevlátými dramatickými rubaty a s bohatě propracovanou dynamikou. Ani v této skladbě se však nedají hráči strhnout k tomu, aby posluchače drtili přívalem zvuku, a drží celé dílo v poměrně nízké dynamické hladině. Přestože je na tomto CD smutku a tragiky víc než dost, nelze říci, že by působilo vysloveně ponuře. Skutečně depresivní hudbu přináší teprve závěrečná skladba La Lugubre Gondole (Elegie č. 3) , v níž Liszt reflektuje náhlou smrt svého zetě Richarda Wagnera v Benátkách roku 1883. Temné tóny violoncella a neustálé naříkavé chromatické posuny této téměř desetiminutové kompozice vyznívají tak bezútěšně, že posluchač chtě nechtě začne propadat těm nejčernějším myšlenkám. Interpreti jen stěží mohli vybrat svému „smutečnímu“ CD působivější tečku.