Tomáš Víšek: Srdce na vysočině – Martinů, Novák, Kaprál, Křička, Kaprálová, Šín, Ježek

Klavírista Tomáš Víšek svůj snímek Srdce na Vysočině věnoval 350. výročí založení vesnice Tři Studně, rodině Kaprálových a jejich skladatelským přátelům. Tímto je i jasně dána dramaturgie CD zahrnující skladby skladatelů, s nimiž se Václav Kaprál setkával ve své rekreační vilce, kterou postavil ve Třech Studních před sedmdesáti lety. Mezi přátele Kaprálových patřil Bohuslav Martinů, jenž byl zároveň učitelem Kaprálovy dcery Vítězslavy v Paříži. Do Třech Studní zajížděl také Vítězslav Novák, spjatý s rodinou jako učitel kompozice jak Václava Kaprála, tak i jeho dcery Vítězslavy, která byla jeho žačkou na Mistrovské škole v Praze. Jedním z nejbližších přátel rodiny Kaprálových byl Jaroslav Křička, jenž strávil velkou část dětství v Maršovicích, v rodišti své matky. V Rokytnu se narodil Otakar Šín, který rovněž patří mezi blízké přátele rodiny.

Tento snímek je jedinečný výběrem skladeb. Pět skladeb je zde nahráno ve světové premiéře. Mezi tyto skladby patří Máj (Intermezzo I.) Vítězslava Nováka, Nocturno (koncertní etuda) Václava Kaprála, Veselé kousky op. 13 Jaroslava Křičky, Groteskní passacaglia Vítězslavy Kaprálové, která je součástí Třech klavírních kusů op. 9 a Amoroso Otakara Šína, součást Intimních nálad op. 5 . Z děl Bohuslava Martinů jsou vybrána dvě díla, Otvírání studánek H. 354 a Adagio H. 362 . Komorní kantáta Otvírání studánek na slova Miloslava Bureše zachycuje lidový zvyk čištění studánek a oslavy pramínků na Vysočině, je velmi dobrým dokreslením dramaturgie celého CD. Poslední skladbou je Adagio H. 362 Bohuslava Martinů.

Interpretace Tomáše Víška si zaslouží pozornost, je technicky výborně propracována a i po stránce výrazové je velmi vyrovnaná a muzikální. Pěvecké výkony v Otvírání studánek jsou intonačně čisté a především sopránová sóla Kláry Kartákové jsou intonačně a barevně vyvážená. Role recitátora je zastoupena pouze Nadiou Zakhourovou , která s dobrou výslovností a citlivostí jak pro text samotný, tak pro hudební doprovod interpretovala celou kantátu, i když je v partituře také požadavek mužského hlasu. Volba altového sóla nepatřila mezi šťastné. Hlas mezzosopranistky Markéty Dvořákové bohužel není dostatečně barevně a bohatě rozvinutý. Celkový dojem z celého CD je po interpretační stránce velmi dobrý, především díky schopnostem Tomáše Víška.

Stopáž: 67:30

Nahráli: Tomáš Víšekklavír, Petr Matuszekbaryton, Nadia Zakhourovárecitace, Klára Kartákovásoprán, Markéta Dvořákovámezzosoprán, Jan Valta jr.housle, Eva Novákováhousle, Milan Líkař

Body: 3 z 6