The John Scofield Band: Überjam

Pestrost rytmů by zřejmě byla tou nejpřiléhavější charakteristikou desky obsahující pro Johna Scofielda jedenáct příležitostí prokázat improvizační originalitu a spontaneitu. Že se jedná povětšinou o harmonicky nekomplikované groovy a vampy není vůbec na škodu, Scofield na ostinátní harmonie hrát umí a tvořivost v sólech na jeden či dva akordy mu rozhodně neschází. Zvukově je to starý dobrý Scofield s frázováním připomínajícím saxofon a decentními experimenty s efekty. O okolní vzruch se starají především jeho spoluhráči, Avi Bortnick jako neunavný kytarový doprovazeč bez sólových ambicí a dvorní spouštěč samplů, Adam Deitch prezentující na svojí bicí soupravě širokou škálu hektických i klidných rytmů. Basista Jesse Murphy slouží jako opora pro konání ostatních členů kapely, včetně hostů, saxofonisty Karla Densona a klávesisty Johna Medeskiho z kapely kultovních inspirátorů jambandové scény Medeski Martin & Wood.

Scofield zvolil skutečně vhodný způsob, jak přiblížit téměř výhradně instrumentální muziku (pouze I brake 4 Monster Booty obsahuje rapovou sekvenci) širšímu a především mladšímu publiku. Celá jambandová scéna ostatně staví na otevřenosti publika vůči nejrůznějším žánrovým mixům, stylové škatulky ve společnosti fanoušků jam bandů prostě nemají šanci a i muzikanty to očividně osvobozuje. Jediným kritériem úspěchu opravdu je, zda si kapela dokáže posluchače něčím získat. Že se to Scofieldovi daří, je nasnadě, i jeho syn Evan ho doprovázel se skupinou přátel na turné po USA, což by se u potomka právě vstupujícího do pubertálního období mohlo považovat za měřítko.

Od návštěvy Scofieldova jambandu v Praze udělala kapela notný krok kupředu a přestože si zachovává jamový charakter, skladby jsou mnohem organizovanější a aranže promyšlenější. Zároveň však ponechávají dostatečný průchod spontánní improvizaci a prostor k rytmickým a zvukovým experimentům i humoru, jako třeba v titulní skladbě Überjam , kde se přes ostináta a kvákadlo doprovodné kytary důstojně nese melodie otřepaného standardu Blue Moon . A to je přece jejich hlavní deviza, ne?

Jakub Litošpiano. 1 CD Animal Globe (Panther) AG 001 JL. TT: 31:12.

Vydavatel: Verve

Stopáž: 58:45