Richard Strauss: Ariadna na Naxu

Technologie DVD nám kromě dokonalého prostorového zvuku ve formátu Dolby digital 5.1 a DTS nabízí i obrazové vjemy. Ty jsou na rozdíl od hudebního obsahu poněkud problematické. Scéna je konzervativně realistická s kašírovanými kulisami a umělými skalami. Kostýmy jak z historického filmu, nikde ani stopa po divadelní metafoře, stylizaci a nadsázce. Ale Straussova Ariadna je přeci právě taková! Levine i režisér Bodo Igesz to dokonale pochopili, na rozdíl od scénografa. Budiž však spravedlivě řečeno, že Metropolitní operu živí americké publikum, jehož výtvarný vkus je zřejmě nasměrován právě takto.

Největším vizuálním zážitkem je nakonec dokumentární film o zkouškách na tuto inscenaci, v němž můžeme vidět nejzářivější operní hvězdy jako výsostné profesionály, pokorně pracující na záludnostech Straussovy partitury pod Levinovým otcovsky laskavým vedením.

Z bookletu se toho o inscenaci mnoho nedozvíme. Je jí věnován jen jeden odstavec ve stati Kennetha Chalmerse , který přehlíží historii uvádění Straussovy Ariadny na scéně Metropolitní opery. Je zvláštní, že Deutsche Grammophon, jejíž cédéčkové booklety jsou tak důkladné, sestupuje u obalů DVD tak hluboko pod svůj standard. Přitom právě u tohoto nosiče se dá předpokládat, že svou vizuální atraktivitou přiláká i vnímatele, kteří s klasickou hudbou teprve začínají. Těm by bylo dobré nabídnout alespoň stručný popularizační text o díle.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 154

Nahráli: Jessye Norman, Kathleen Battle, Tatiana Troyanos, James King, Orchestra of the Metropolitan Opera, James Levine