Pierre Sancan – Koncert pro klavír a orchestr – Petr Iljič Čajkovskij – Koncert b moll pro klavír a orchestr op. 23

Zvláštní kombinaci v podstatě neznámého klavírního koncertu s jedním z vůbec nejhranějších klavírních koncertů vysvětluje hned první odstavec průvodního textu bookletu: Jean Philippe-Collard tu píše, že chtěl tímto CD vzdát poctu svému učiteli – pianistovi a skladateli Pierru Sancanovi, „bez něhož by nikdy nebyl schopen hrát Čajkovského.“

Sancan se narodil v roce 1916 v jihofrancouzském Mazametu, ale hru na klavír studoval v Maroku, kam přivedly rodinu otcovy obchodní aktivity. V roce 1934 vstoupil na pařížskou konzervatoř, kde se věnoval klavíru, kompozici a dirigování. Klavírní koncert začal psát v roce 1947, ale premiéry se dílo dočkalo až v roce 1955 na festivalu v Besanconu (s autorem u klavíru). Henri Busser, Sancanův učitel kompozice, tehdy napsal, že se jedná o nejlepší klavírní koncert po Ravelovi. Při poslechu tohoto díla musíme připustit, že chvála není příliš přehnaná. Skladba je skutečně velmi kvalitní a zajímavá, spíš tradiční než experimentální, s výborně stylizovaným klavírním partem a s barvitou instrumentací. V první větě oceníme inspirovanou práci s hudebním materiálem, druhá věta okouzluje svou lyrikou. Překvapením je pak věta finální, v níž se ocitneme kdesi v cirkusu nebo na pouti. Je nabitá muzikantským vtipem a co chvíli nás rozesměje. Velký podíl na působivém vyznění koncertu má pianista Jean Philippe Collard, který dává skladbě vše, co je zapotřebí: poezii, dramatičnost i francouzský esprit. Výkon tureckého Bilkent Symphony Orchestra, složeného z mladých hráčů ze třinácti zemí, je na tomto CD trochu rozporuplný. U Sancana, kde se soustředíme víc na hudbu než na interpretaci, působí jeho hra velmi svěže, u Čajkovského, kde máme možnost bezpočtu srovnání s jinými interpretacemi, lze jen konstatovat, že se jedná o standardní profesionální práci, jež sice ničím nepohorší, ale také nijak zvlášť nenadchne. Sólista stojí v tomto díle zjevně nad orchestrem.

Vydavatel: EMI Classics/EMI

Stopáž: 67:29

EAN: 724355780027