Mulgrew Miller & Klüver’s Big Band – Grew’s Tune

Mulgrew Miller – piano, Klüver’s Big Band, Jens Klüver – dirigent. Nahráno: živě 2/2012, klub Jive, Vejle (Dánsko). Vydáno: 2012. TT: 57:03. 1 CD Stunt Records STUCD 12122.

Po dobu pětatřiceti let byl Jens Klüver kapelníkem big bandu, který založil v dánském Aarhusu. Za tu dobu s ním získal renomé nejen v Dánsku, ale v celé Evropě. Od roku 1988 byl big band sponzorován Dánskou uměleckou radou, což mu umožnilo plnou profesionalizaci. V letošním roce došlo ke dvěma zásadním změnám. Klüver na velkém letním koncertě slavnostně předal kapelnický post saxofonistovi, skladateli a aranžérovi Larsu Mollerovi a big band se přejmenoval na Aarhus Jazz Orchestra .

Ještě před touto událostí Jens Klüver natočil se svým big bandem a hostujícím pianistou Mulgrew Millerem v únoru 2012 živé album Grew’s Tune . Všechny nahrané kompozice jsou z pera Mulgrew Millera. Většina z nich pochází z alba Hand In Hand vydaného v roce 1993. Doplňují je skladby When You Get There z alba With Our Own Eyes (1994) a Samba D’blue ze snímku The Sequel (2002). Na jejich bigbandovém aranžmá se podíleli tři aranžéři. Klüver vybral dva Američany, pianistu Matta Harrise a bubeníka Dennise Mackrela , a dánského trumpetistu Jespera Riise . Ti všichni už s Klüverovým big bandem spolupracovali i v minulosti.

Mulgrew Miller patří od druhé poloviny 90. let k nejvýraznějším pianistům postbopové éry. V jeho hře lze vystopovat odkaz hry Oscara Petersona, Thelonia Monka a především McCoy Tynera. Úvodní odpichová swingovka Thinking Out Loud otevírá album se strhujícím drivem celé kapely. Miller v ní logicky, stejně jako v ostatních skladbách, dostává velký prostor k sólování. Ve chvíli, kdy přestane sólovat, se z něj stává brilantní doprovazeč, který velmi dobře ví, kdy je třeba podpořit jiného sólistu, stejně jako kdy přestat hrát a nechat vyznít barevná big bandová aranžmá.

Ve sledu jednotlivých čísel nechybí kontrast; po odlehčené latince Samba D’blue zazní titulní swingovka Grew’s Tune . V následující Hand In Hand jako by byla Millerovi inspirací soul jazzová klasika z pera Les McCanna. Dlouhý sólový pianový úvod rozjíždí poslední kompozici When You Get There , která v náznacích připomíná tvorbu Thelonia Monka. Millerova hra na albu dokazuje, že patří k velkým zjevům současného postbopového piana. Jeho melodická invence i dokonalý timing připomínají, že patří ke špičkovým hráčům moderního jazzu. Vedle hlavního sólisty dostávají ve všech skladbách velký prostor i členové orchestru, saxofonisté Michael Blandt, Niels Lokkeggard a Claus Waldtlow, trumpetisté Jacob Buchanan a Nikolai Bogelund, trombonisté Soren Addemos a Stefan Ringive a bubeník Morten Lund.

Album Grew‘s Tune je pro Mulgrew Millera jistě povedená nahrávka (vydaná po pětileté odmlce od posledního sólového snímku). A je také důstojným rozloučením Jense Klüvera s jeho dlouholetým působením v čele jednoho z nejlepších evropských big bandů.