Matej Benko Quintet – Time Against Us

Matej Benko – piano, Miroslav Hloucal – trubka, křídlovka, Radek Zapadlo – tenorsaxofon, Tomáš Liška – kontrabas, baskytara, Pavel Zbořil – bicí, Miriam Bayle – zpěv (3, 8). Nahráno: Studio Svárov, 28. – 30. září 2008. Vydáno 2009. TT: 70:36. 1 CD Arta F10173 (distribuce 2HP Production).

Původem slovenský klavírista Matej Benko je dnes stabilním článkem české jazzové scény. Po studiu skladby na Konzervatoři Jaroslava Ježka navázal spolupráci s hudebníky jako Yvonne Sanchez či Miriam Bayle . Rovněž založil vlastní trio, s nímž před třemi lety vydal debut Universality . Na aktuální nahrávce rozšířil svou sestavu na kvintet v klasickém akustickém obsazení. Těžištěm nahrávky jsou Benkovy autorské kompozice. Jednotlivá témata jsou bohatě strukturovaná, s množstvím kontrastních nálad, které leader dávkuje s citem pro správný okamžik. Nachází zálibu v kanonických kompozičních postupech, kterými vytváří zajímavé napětí (Birina, Time Against Us ). Se stejnou oblibou často využívá různá lichá metra a vůbec metrické změny jako takové. Je znát inspirace nahrávkami současných světových klavíristů jako Danilo Pérez nebo Esbjörn Svennson. Kromě autorských skladeb album obsahuje dva standardy. Notoricky známé téma Over The Rainbow Benko zaranžoval s nadhledem a vtipem, vyhýbající se běžným aranžérským klišé. Celkový zvuk Benkova kvinteta je svěží, komunikativní, živě pulsující. Pianista nedrží své spoluhráče „na krátko“ a na mnoha místech snímku to pěkně jiskří. Instrumentální výkony sidemanů i samotného Benka slouží kompozicím, s přehledem zvládají místy krkolomné běhy či rytmické změny (pokud jim tedy odpustíme chybku v bubenickém sóle v Periodic Excues – stává se i „v lepších rodinách“). Sólové výkony však nijak nepřekračují lokální standard (nicméně ani v žádném případě „nepodlézají“). Nejvíc pozornosti na sebe strhává suverénně hrající trumpetista Miroslav Hloucal svým nasazením, bravurou a melodickými figurami. Nesmíme zapomenout na vynikající hostující zpěvačku Miriam Bayle – mimochodem taktéž slovenskou rodačku domestikovanou v Praze. Svým nezaměnitelným vokálem dodala nový rozměr skladbám Birina a Jobimově If You Never Come To Me . Trochu nepochopitelná je dramaturgie disku. Latinjazzový úvod – jemná bossanova Enrico‘s Storytelling a živelná „michel-camilovská“ Time Against Us nekorespondují s pokračováním. Dalším otazníkem je stopáž. Více než 70 minut je porce, na kterou si málokdy troufnou i větší borci. Udržet pozornost na takovéto ploše se Benkovi ne vždy daří – album ztrácí okolo šestého čísla puls a skladby se začnou na sebe příliš podobat. Škoda. Benkův kvintetní debut asi nezmění tok dějin hudby. Vypovídá ale o skladatelském a aranžérském talentu jeho hlavního protagonisty, jehož potenciál, doufám, není vyčerpaný. V neposlední řadě je příjemné slyšet nové české album, které nezní jako z katalogu ECM.

Body: 3 z 6

Sdílet článek: