Leoš Janáček – Smyčcový kvartet č. 1 „Kreutzerova sonáta“, Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“, Výběr z korespondence mezi Leošem Janáčkem a Kamilou Stösslovou

Jitka Molavcová, Alfred Strejček, Janáčkovo kvarteto. Produkce a hudební režie: Jaroslav Krček. Text: Č. Nahráno: 9/2007, Chrudimská beseda. Vydáno: 2007. TT: 72:16. AAD. 1 CD Clarton CQ 0081 – 2031.

Originální nápad představit Janáčkovu soukromou korespondenci společně s hudební výpovědí skladatelovy kompoziční práce proměnila společnost Clarton ve skutečnost. Dostává se nám do rukou CD nazvané Důvěrné listy Leoše Janáčka , kde jsou uvedeny jeho dopisy věnované Kamile Stösslové společně se smyčcovými kvartety.

„Miluji hudbu, jež prolíná celý život. Musí být zabodnuta v prostředí, v životě, v krvi. Cit to je zdroj uměleckého tvoření. Nejmocnější je cit lásky.“ Tato slova otevírají příběh hlubokého citového poblouznění poslední životní etapy českého skladatele. Kamila Stösslová znamenala pro Leoše Janáčka milostnou a osudovou inspiraci. Hořel k ní láskou, což je zřejmé z korespondence interpretované Jitkou MolavcovouAlfredem Strejčkem . Ti propůjčili své hlasy slovům plným vzájemného sblížení, touhy, lásky. Hlas vynikající herečky však nebyl tou nejvhodnější volbou zvláště s ohledem na realistické vykreslení až života bujné ženskosti Kamily Stösslové. Na ty, co vyrůstali u rozhlasových a televizních pohádek v hlasovém či hereckém ztvárnění Jitkou Molavcovou, nepůsobí toto pojetí téměř vůbec autenticky. Avšak ani to neubírá kladnému hodnocení originality a celkové úrovně kompaktního disku.

Slova v hudbě, hudba ve slovech. Spojení předešlého vyjadřuje skutečnost zrcadlící se v niterně laděných kompozicích Leoše Janáčka společně se slovy v dopisech věnovaných své milé. Tóny smyčcových kvartetů č. 1 „Kreutzerova sonáta“č. 2 „Listy důvěrné“ vynikajícím způsobem interpretované Janáčkovým kvartetem vystihují jak skladatelovy vrtkavé nálady, tak také symbolizují hlubší city v jeho životě. Hudební pojetí komorního souboru velmi přesvědčivě dokresluje výbojnou povahu Leoše Janáčka a poskytuje nám tak část ze životních střípků hudebního génia.

„Tóny jsou rozžhaveny vším milým, co jsme prožili. Za každým tónem stojíš Ty, živá, prudká, milostná Ty, mé tóny celou Tebe líbají, vášnivě po Tobě volají“ (L. J.)