Leif Ove Andsnes plays Bach & Mozart

Leif Ove Andsnes – klavír, Norský komorní orchestr, Leif Ove Andsnes. Režie: Kjetil Bie. Text: A, N, F, Š, norsky. Nahráno: live, 9/2004, Posthallen, Oslo. Vydáno: 2005. TT: 73:00. Obraz. formát: NTSC System 16:9 Anamorphic. Zvuk. formát: Linear PCM Stereo – Dolby 5.1 surround – DTS 5.1 surround. DVD EMI Classics 0946 31043697 (EMI).

DVD nabízí záznam koncertu vynikajícího norského pianisty Leifa Oveho AndsneseNorského komorního orchestru , který se konal 30. září 2004 v atraktivním prostředí Staré pošty v Oslu. Andsnes pojal své vystoupení značně neformálně – hrál totiž jednotlivé věty z klavírních koncertů W. A. Mozarta (K 456, K 271, K 466) a J. S. Bacha (BWV 1056) a produkci navíc oživil vlastním průvodním slovem. Nahrávacího projektu se ujal Espen Dyring Skau, norský manažer EMI, jenž spolupracuje především s hvězdami pop music. Bohužel ne všechno, co si žádá svět popu, lze aplikovat na „vážnou“ hudbu, a tak výsledný dojem z celého DVD je poněkud rozporuplný.

Projekce začíná zadumaným modrofialovým záběrem na potemnělou mořskou hladinu s balvany a skalami. Toho, kdo předpokládá, že jde o obrazový doprovod k hudbě stejně potemnělé nálady, čeká překvapení – o pár vteřin později se nad nokturnovým mořem rozezní radostné finále z Mozartova Klavírního koncertu B dur K 456 . Bezprostředně nato nás režisér „překvapí“ dalším „originálním“ nápadem: na velkou černou skálu nám promítne v „perspektivně“ zkreslené dvojprojekci Andsnese hrajícího na klavír. Podobné záběry se pak během celé věty mnohokrát opakují. Pokud bylo úmyslem režiséra odvést pozornost diváků od hudby a zároveň jim dokázat, jak málo mu záleží na významové vazbě mezi hudbou a obrazem, pak se mu to povedlo opravdu znamenitě. Třetí „originální“ režijní nápad nás pak čeká přímo v koncertní síni. Historické prostory se totiž doslova topí v kýčovitém modro-růžovém nasvětlení, jako by se jednalo o nějakou pop show. Přiznávám, že tolik nevkusu a balastu v tak krátké chvíli jsem už dlouho nezažil. Navíc ani Andsnes ani Norský komorní orchestr nemají nic takového zapotřebí. Jsou výborní i bez barevných reflektorů. Andsnes na tomto koncertu nejen hraje, ale zároveň také diriguje, a obojí dělá skvěle. Hned na začátku obdařil své spoluhráče odzbrojujícím klukovským úsměvem a je skutečně požitkem sledovat, jak to mezi ním a mladým orchestrem po celou dobu koncertu jiskří. Všichni hrají s ohromným potěšením a Mozartova i Bachova hudba vychází v jejich podání nesmírně živě a inspirovaně. Zajímavých detailních záběrů na hrající hudebníky je naštěstí na tomto DVD víc než laciné obrazové „vaty“, takže nezbývá, než se smířit s tím, že interpreti i posluchači jsou modro-růžoví, a přetrpět několikeré další zbytečné obrazové vstupy (stereotypně „oživované“ zkreslenými dvojprojekcemi hrajících hudebníků) i v ostatních skladbách.

Je mi skutečně líto, že tak krásné nahrávce se dostalo tak bezduché komerční vizualizace. Omluva je jediná, bohužel velmi pádná: v Norsku se prý poté, co ukázky z tohoto DVD uvedla místní televize, pětinásobně zvýšil prodej Andsnesových CD.