Gianluigi Trovesi – Profumo di Violetta – All‘Opera

(Trovesi, Monteverdi, Pergolesi, Verdi, Rossini, Mascagni, Puccini)

Gianluigi Trovesi – klarinety, saxofony, Marco Remondini – violoncello, Stafano Bertoli – bicí, Filarmonica Mousiké, Savino Acquaviva – dirigent. Produkce: Manfred Eicher. Text: A, I. Nahráno: 9/2006, Teatro Serassi, Bergamo. Vydáno: 2008. TT: 61:26. DDD. 1 CD ECM ECM 2068 (distribuce 2HP Production).

Gianluigi Trovesi vyrostl z italského lidového prostředí, posléze přešel na jazz a založil vlastní dechový orchestr. Pro něj aranžoval hudbu nejrůznějšího typu, od klasické opery, přes pochodový repertoár až k populárním písničkám středního proudu. Vše nakonec vyústilo v celovečerní projekt All‘Opera , který se v září roku 2006 uskutečnil v Bergamu pod širým nebem. Jde o jakýsi „komponovaný večer“, v němž zaznívají dechové úpravy slavných operních čísel, které jsou následně rozvíjeny formou variací, jazzových improvizací, bigbandových skladeb. Například fanfáry z Monteverdiho Orfea přecházejí v saxofonové sólo probíhající na jejich harmonickém základě, připojí se další dechové nástroje ve variaci nápadně připomínající Stravinského Příběh vojáka, až vše vyvrcholí bigbandovým finále ve stylu filmové hudby. Oblíbenou formou upravovatele je ciaccona. Skladby postavené na opakující se basové figuře nachází autor projektu v Monteverdiho Korunovaci Popeině , v skladbě boloňského mistra Maurizia Cazzatiho, i v závěru Pucciniho Toscy . Ostinata jsou na desce dosti nadužívaná a při třetí, čtvrté ciacconě už cítíme únavu. Trovesiho úpravy (často instrumentované ještě jinými autory) většinou neusilují o stylové syntézy. Výjimkou je slavná árie Largo al factorum z Rossiniho Lazebníka, v níž je pěvecký part nahrazen pořádně boosterovanou rockovou kytarou. Je to docela povedený hudební vtip. Projekt se tváří jako postmoderní multižánrová show, jde ale spíše o koncert sestavený z poměrně krotkých, lehce jazzových transkripcí slavných kusů pro dechový orchestr. Když si ho takto zařadíme a nebudeme od něho očekávat víc, než může dát, bude se nám docela dobře poslouchat.

Body: 3 z 6