Franz Liszt – Etudes d‘exécution transcendante S 139

Vesselin Stanev – klavír . Text: A, N, F. Nahráno: 4. – 6. 1. 2010, Teldex Studio, Berlín. Vydáno: 2010. TT: 64:45. DSD. 1 CD Sony Music 8869765844 2.

Obdivuji každého pianistu, který je schopen naučit se všech dvanáct Lisztových Transcendentálních etud . Už jen prokousat se obrovským množstvím not, které často tvoří pouhou „zvukovou výplň“, vyžaduje totiž přinejmenším obrovskou trpělivost, nemluvě o tom, že interpret musí mít i mimořádně dobrou fyzickou kondici, neboť Transcendentální etudy kladou na hráče enormní technické nároky. Není proto divu, že pianisté hrají velmi často na koncertech pouze jednotlivé etudy. Sedmačtyřicetiletý bulharský pianista Vesselin Stanev je vzácnou výjimkou: nejenže se naučil všech dvanáct etud, ale dokonce je souborně (!) prováděl na svém loňském evropském koncertním turné. K velkému romantickému repertoáru má Stanev evidentně blízko: v jeho diskografii najdeme nejnáročnější díla romantické klavírní literatury, včetně kompletní nahrávky etud Chopinových. Jeho snímek Transcendentálních etud vzbuzuje bezpochyby respekt. Jedná se o umělecky poctivé provedení, jemuž se po technické i výrazové stránce dá stěží něco vytknout. Pokud se mi občas zdálo, že by v některých místech mohla být melodie vedena plastičtěji, pak se povětšinou jednalo o partie technicky tak náročné, že už jen zahrát v nich melodii dostatečně zřetelně lze považovat za úctyhodný výkon. Při opakovaném poslechu jsem pak v jednotlivých etudách objevoval stále nové a nové zajímavé detaily, díky nimž se tato nahrávka bezesporu posouvá nad „dobrý průměr“. Za pozornost stojí i mimořádně kvalitní Steinway se sametově měkkým a barevně vyváženým tónem. Stanev dokázal jeho předností skvěle využít: nástroj mu zní velmi kultivovaně, a to i v nejsilnější dynamice. Zvlášť sympaticky na mne působí to, že v místech, kde Liszt předepisuje forte či fortissimo (což mnohé pianisty přímo svádí k „třískání“), Stanev nezřídka hraje jen mezzoforte či dokonce piano. Měl-li bych vybrat nejzajímavější čísla, určitě by to byla Etuda č. 10 , kterou Stanev podává s mimořádným švihem a s velkou fantazií, a vedle ní překrásně poeticky pojatá Etuda č. 3 Paysage .