Franz Liszt – Années de Pelerinage – Premiere Année: Suisse, Consolations

Libor Nováček – klavír. Produkce: Jeremy Hayes. Text: A, N, F. Nahráno: 11/2008, Potton Hall, Suffolk. Vydáno: 2009. TT: 79:04. DDD. 1 CD Landor Records LAN290.

Hra Libora Nováčka se vyznačuje konstantními kvalitami: poetičností, průzračností, vysokou úhozovou kulturou a lehkou technikou. První sešit Lisztových Années de PèlerinageConsolations představují z tohoto úhlu pohledu díla, jež jsou Liboru Nováčkovi „šitá na míru“. Liszt zařadil do prvního sešitu svých Années de Pèlerinage skladby inspirované cestami po Švýcarsku. Devět čísel tohoto cyklu lze vnímat jako deníkové záznamy, do nichž skladatel vložil své dojmy ze švýcarské přírody a z četby proslulých děl romantické literatury. V řadě skladeb uslyšíme působivé zvukomalebné efekty: šplouchání vody, hromobití, vichřici či cinkání zvonků, ve dvou číslech se dokonce setkáme se stylizací švýcarské lidové hudby. Přestože Années de Pèlerinage mají velkorysou, typickou lisztovskou klavírní sazbu, při poslechu Libora Nováčka vůbec nevnímáme technické nároky, které skladatel klade na interpreta. Pianista hraje i ty nejtěžší pasáže s obdivuhodnou lehkostí – Lisztovo Švýcarsko je v jeho pojetí idylickou krajinou s jemnými barevnými reflexy v průzračné vodě horských jezer (jedinou výjimkou je v tomto idylickém světě dramatické páté číslo s názvem Orage/Bouře , nejefektnější a technicky nejnáročnější skladba celého cyklu). Přestože se jedná o výsostně romantické kompozice, Libor Nováček se nikde nesnižuje k laciným romantickým efektům. Více než na předimenzovaná rubata a ostré dynamické kontrasty sází na jemné úhozové nuance a na velké časové prostory, které dopřávají posluchači, aby v sobě nechal Lisztovu hudbu „doznít“. K dojmu mimořádné průzračnosti přispívá nejen pianistova lehká technika, ale také působivá a čistá pedalizace. (Pokud bych měl z tohoto cyklu vybrat Liboru Nováčkovi jeho „erbovní“ skladbu, určitě by to bylo č. 8 Le mal du Pays (Stesk po domově) , které je po úhozové i výrazové stránce opravdu jedinečné.) Cyklus Consolations je oproti Années de Pèlerinage technicky nepoměrně přístupnější a patří k nejhranějším Lisztovým skladbám. Po poslechu těchto drobných „písní beze slov“ nebudeme určitě ani na chvíli pochybovat, že ve světě křehké lyriky je Libor Nováček skutečně „doma“.