Felix Mendelssohn-Bartholdy – Houslový koncert e moll op. 64, Klavírní trio č. 1 d moll op. 49, Houslová sonáta F dur (1838)

Anne-Sophie Mutter – housle, Gewandhausorchester Leipzig, Kurt Masur, André Previn – klavír, Lynn Harrell – violoncello. Produkce: Ute Fesquet, Magdalena Herbst (CD), Harald Gericke (DVD). Text: A, N, F. Nahráno: 8/2003 Gewandhaus, Lipsko (Koncert – live), 9/2008 Musikverein, Bahms-Saal, Vídeň (Trio, Sonáta). Vydáno: 2008. TT: 77:41, 102:34. DDD. 1 CD, 1 DVD Deutsche Grammophon 477 8148 (Universal Music).

Od prvních tónů Mendelssohnova Koncertu e  moll okouzlí Anne-Sophie Mutter posluchače překrásným tónem houslí, který se vznáší nad orchestrem s jemnou melancholií, lehce jako průzračný rozevlátý závoj kdesi nad krajinou vzpomínek. Nesčetněkrát obehraná skladba zní v pojetí Anne-Sophie Mutter překvapivě „nově“. Působí neobyčejně čistým, transparentním, měkkým a vzdušným dojmem, neustále máme pocit, jako bychom se vznášeli v beztížném stavu mezi nebem a zemí. Onen příjemný pocit „vznášení“ mne provázel po celou skladbu a – jak se později ukázalo – nebyl neopodstatněný. Anne-Sophie Mutter píše v bookletu o tom, že si při spolupráci s Kurtem Masurem připadá „tak trochu jako by létala“ a vzpomíná, že při jednom z natáčení řekl dokonce Kurt Masur orchestru přímo: „Nechte ji vzlétnout.“ Nutno dodat, že prostor, který Gewandhausorchester poskytuje Anne-Sophie Mutter k létání, je nesmírně inspirativní. Na DVD, které je součástí projektu, máme možnost sledovat živé provedení Mendelssohnova Koncertu v lipském Gewandhausu. Je to záznam, který rozhodně stojí za pozornost. Všichni interpreti hrají v nejhlubším soustředění, mimo Mendelssohnovu hudbu neexistuje pro ně v tu chvíli nic jiného. A není divu, že obecenstvo ocenilo jedinečné provedení ihned po doznění skladby standing ovations. Zatímco Mendelssohnův Houslový koncert považuji za jednu z nejkrásnějších nahrávek, které se mi v poslední době dostaly do ruky, o Mendelssohnově Klavírním triuHouslové sonátě to bohužel říci nemohu. Jedná se o provedení spíše průměrná, v Klavírním triu je dokonce několik míst, při nichž jsem se cítil vysloveně nepříjemně, a Sonáta působí nepatrně zajímavěji pravděpodobně jen proto, že se jedná o dílo, které se neuvádí příliš často. Také výtvarné řešení projektu není nejšťastnější. Růžovo-tyrkysová obálka je kýčovitá tak prvoplánově, že má nejspíš za úkol provokovat. Ale marně hledám důvod proč. Anne-Sophie Mutter rozhodně nic takového v úmyslu neměla. Vzdor tomu všemu by mi ale připadalo nefér dát Mendelssohnovu Houslovému koncertu jiné hodnocení než to nejvyšší.

Body: 6 z 6 – tip Harmonie

Sdílet článek: