Ensemble Modern: Ensemble Modern Plays Frank Zappa

Manažeři frankfurtského Ensemble Modern pověřili v roce 1998 aranžéra Ali N. Askina, který pro orchestr instrumentoval Zappovy starší skladby už začátkem 90. let (The Yellow Shark ), aby připravil další program, postavený na instrumentálním přepisu Zappovy počítačové hudby. Premiéra celého programu se pak konala 6. června 2000 v Kolíně nad Rýnem za řízení Petera Eötvöse.

Zappovu hudbu není lehké hrát – kromě značné hráčské zdatnosti (především krkolomné rytmy, nepravidelné dělení) totiž vyžaduje odpovídající frázování, schopnost okamžitého vcítění do nejrůznějších hudebních stylů a v neposlední řadě smysl pro humor. Většina těchto atributů chyběla dřívějším interpretacím Zappovy takzvané vážné hudby (London Symphony Orchestra, Ensemble InterContemporain). Ensemble Modern nicméně splňuje vše: při poslechu jejich nahrávky se dobře bavíme, a přitom žasneme nad dokonalou zvukovou a interpretační propracovaností. Zároveň zjišťujeme, co je na Zappově hudbě (alespoň podle mne) to nejoriginálnější – totiž fakt, že se jedná o složitou komorní hudbu (intelektuální pól), ovšem s rockovou rytmikou (živočišný pól), která se střídavě dere na povrch a zase ustupuje do pozadí (Put A Motor In Yourself , Moggio ). Je poznat, že muzikanti orchestru zvládají i nonartificiální styly s bravurní lehkostí (viz například jazzové sólo trombonisty Uwe Dierksena v Revised Music For Low Budget Orchestra ). Nesmíme zapomínat ani na vokální sólisty: Omar Ebrahim jako prasátko a David Moss jako vypravěč (The Adventures Of Greggery Peccary ) svojí hlasovou ekvilibristikou připomínají staré zlaté časy, kdy se v Zappově kapele pitvořil Napoleon Murphy Brock.

Skutečně vynikající nahrávka. Lze ji jenom doporučit všem, kdo hledají dokonale vyváženou symbiózu mezi hráčským perfekcionismem, muzikantstvím a humorem.

Vydavatel: Red Seal / BMG

Stopáž: 61:06