David Cizner – Krása chlapeckého sopránu

David Cizner, Hana Kovaříková, Anna Punčochářová, Gabriela Synková – soprán, Ladislav Kolář – tenor, Michael Pospíšil – bas, Zuzana Grosmanová, Kateřina Trnavská, Jiřina Štrynclová – housle, Ivana Pokorná – harfa, Jindřich Macek – arciloutna, Jan Krejča – theorba, Hana Fleková – viola da gamba, Eva Bublová – varhanní pozitiv, Květoslava Ciznerová – hudební režie. Text: Č, A. Nahráno: 2012. Vydáno: 2012. TT: 63:42. DDD. 1 CD Arta Records F10189.

Málokteré album nese tak výstižný titul jako toto. Je totiž založeno na kvalitě jednoho hlasu, což jistě není málo, pokud se jedná o hlas pozoruhodný. David Cizner je malý zpěvák (v době nahrávání mu bylo deset let), syn zkušené hlasové pedagožky a hudební režisérky této nahrávky Květoslavy Ciznerové , která velice dobře ví, jak s dětským hlasem pracovat a jak jej přirozeně rozvíjet. Díky tomu je na nahrávce zaznamenán čistý, technicky vyrovnaný a ve většině skladeb jistý soprán příjemně zvonivého témbru. Ne všechny skladby alba si však vystačí pouze s tímto parametrem. První polovina je věnována duchovní hudbě, tedy repertoáru, ve kterém najde malý sopranista největší uplatnění. Za zmínku stojí například Bachovo O Jesulein süß nebo Angels, Ever Brigit and Fair Georga Friedricha Händela, skladby, které díky dětskému, ale zároveň zvukově lahodnému podání získávají nadzemskou průzračnost. Druhá část alba se ale skládá z árií nebo písní, které vyžadují víc než jen naplnění vokálního rámce. Pokud desetileté dítě zpívá milostnou Come Again Johna Dowlanda, žádoucí Voi, che sapete W. A. Mozarta nebo dokonce jinotajné Hallelujah Leonarda Cohena, pak je výsledkem vždycky jen spojení textu a melodie bez další nadstavby. Instrumentálnímu doprovodu, který obstarává například violoncellistka Hana Fleková nebo pianistka Petra Matějová , nelze nic vytknout. Kvalitu nahrávky ale zbytečně snižují zpěvačky (například v Jubilet Claudia Monteverdiho, Damigella tutta bella Vincenza Calestaniho), které byly zřejmě záměrně vybírány tak, aby s malým zpěvákem ladily a nejde tedy většinou o nijak výrazné hlasy, ale nutno podotknout, že nejlepší technikou a kultivovaností ze všech participujících zpěváků disponuje právě David. Ten má skvělý pěvecký základ a zdá se, že i velkou disciplinovanost a potřebné zázemí. Uvidíme, co z této kombinace v příštích letech vzejde.

Body: 3 z 6