Claude Debussy – Smyčcový kvartet g moll, op. 10, Maurice Ravel – Smyčcovcý kvartet F dur, op. 10

Claude Debussy - Smyčcový kvartet g moll, op. 10, Maurice Ravel - Smyčcovcý kvartet F dur,
op. 10

Talichovo kvarteto. Text: F, A, čínsky. Nahráno: 2/2012, Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2012. TT: 52:29. DDD. 1 CD La Dolce Volta (distribuce Hamonia Mundi).

Claude Debussy

Syrinx, Smyčcový kvartet g moll, op. 10

Maurice Ravel

Smyčcový kvartet F dur, op. 10, Introduction et Allegro

Chilingirian Quartet, Philippa Davies – flétna, Markus Klimko – harfa, sólisté Orchestru opery Bastille Paříž. Text: A. Nahráno: 1989, 1983, 1993. Vydáno: reedice 2012. TT: 68:35. DDD. 1 CD EMI Classics 5099970512328.

Na podzim vydalo Talichovo kvarteto u své nové firmy La Dolce Volta, jež zahájila činnost v roce 2010, v luxusním provedení i vydání nahrávku smyčcových kvartetů Debussyho a Ravela. Protože ve stejnou dobu vyšla reedice stejných kvartetů Chilingirian Quartet u EMI Claassics, nabízí se srovnání. Aby se navýšila stopáž, přidala EMI slavný Debussyho Syrinx pro sólovou flétnu a méně známou Ravelovu Introdukci a Allegro pro harfu s doprovodem malého instrumentálního souboru. Obě sólové nahrávky ničím neurazí, ale také nenadchnou.

Lépe dopadly kvartety. Britské kvarteto je zkušené a má toho hodně za sebou. Levon Chilingirian je založil v roce 1971. Po dílčí proměně tvoří kvarteto ještě sekundista Mark Butler , violistka Csaba Erdélyi a cellista Philip Do Groote . Jejich pojetí Debussyho (a platí to i pro Ravela) je tradiční. Jde o velmi kvalitní, jemné hraní, nemají rádi jakékoli razantní kontrasty a libují si v „impresionistické mlhovině“. Je to samozřejmě svéprávný, možný přístup k interpretaci této hudby, ale mým uším nezní příliš zajímavě. Navíc technický záznam zvuku je slyšitelně méně kvalitní než u Talichovců, což je dáno i dobou vzniku. Talichovo kvarteto, které hraje v obsazení Jan Talich – prim, Roman Patočka – sekund, Vladimír Bukač – viola, Petr Prause – violoncello, je mladší, leč zkušeností má, vyjma Romana Patočky, také na rozdávání. Jejich pojetí si sice pohrává s barevnými přelivy, jemnými detaily a proměnami světla, nicméně je zemité, transparentní a bez samoúčelné mlhoviny. Hra obou souborů je tedy hodně odlišná. S nadsázkou bych řekl, že je z jiných hudebních planet. Výborný záznam Talichovců, jenž má na svědomí hlavně režisér Jiří Gemrot, jen umocňuje vyrovnanost houslistů, barevně špičkovou omamnou violu a cellový fundament. Současné Talichovo kvarteto touto deskou šťastně navázalo na výborné nahrávky původního obsazení (s primáriem Petrem Messiereurem) ze 70. let. Deska Talichovců má pozoruhodný, luxusní polygrafický a výtvarný kabát. Stopáž je sice úsporná, ale beru to jako daň za dramaturgickou sevřenost projektu. Jediné, co nechápu, je dřevěný pes na obalu. Nepodařilo se mi najít souvislost s oběma skladateli. (Pes ve dřevě symbolizuje v čínském horoskopu bojovníka, který dokáže podat pomocnou ruku.) Ale třeba má jen přitáhnout svou absurdností pozornost.

Body: 4 z 6

Sdílet článek: