Carl Czerny – Klavírní skladby

Variationen über den beliebten Walzer op. 12, Introduction, variations brillantes et rondeau de chasse op. 202, Fantaisie op. 27, Premiere sonate As dur op. 7

Christoph Hammer – klavír. Produkce: Bernhard Trebuch. Text: A, N, F. Nahráno: 8/2005, Wallfahrtskirche Maria Hilf, Kärnten. Vydáno: 2007. TT: 70:00. DSD. 1 CD ORF Edition alte Musik SACD 494.

Skladatelský odkaz slavného klavírního pedagoga Carla Czerného (1791-1857) je opravdu úctyhodný. Jedná se údajně o více než 2000 skladeb (především pro klavír), z nichž 861 bylo vydáno tiskem. Z tohoto neuvěřitelného množství žijí dnes pouze Czerného skvělé klavírní etudy, s ostatními jeho skladbami se prakticky nesetkáme. Na tomto CD máme vzácnou příležitost poznat alespoň nepatrný zlomek z Czerného obrovské skladatelské produkce. Variace na oblíbený valčík op. 12Introdukce , brilantní variace a rondeau de chasse op. 202 zastupují v tomto výběru Czerného „salonní“ tvorbu, zaměřenou především na pianistickou brilanci. Tyto skladby se po hudební stránce příliš neliší od Czerného etud. Další dvě skladby – Fantazie op. 27Sonáta č. 1 As dur op. 7 – reprezentují Czerného „vyšší“ skladatelské ambice. Jedná se o díla poměrně rozsáhlá (Fantazie trvá dvacet minut, Sonáta více než půlhodinu) a formálně značně rozbujelá. Ale v každém případě stojí za pozornost. Kromě zjevné inspirace Beethovenem, jehož Czerny velmi obdivoval, tu totiž nalezneme mnohé, s čím se setkáme kupříkladu u Schuberta či Schumanna, ba dokonce až u Brahmse. Christoph Hammer je znám nejen jako hráč na historické klávesové nástroje, ale také jako dirigent specializovaný na barokní hudbu. Na tomto CD jej uslyšíme hrát na novodobé kopii vídeňského klavíru Michaela Rosenbergera z roku 1805. Jeho výkon lze označit jako slušný standard. Má velmi dobrou techniku, ale výrazově mu ne vše vychází úplně přesvědčivě. Variace na oblíbený valčík op. 12 jsou už řadu let povinnou skladbou na mezinárodní Czerného soutěži v Praze a obávám se, že Christoph Hammer by si z této vpodstatě „dětské“ soutěže první cenu neodnesl. Tím nechci Hammerův výkon snižovat, protože si nejsem jistý, jestli „dobový“ klavír Czerného skladbám v tomto případě trochu neuškodil. Moc by mne zajímalo, jak by Fantazie a Sonáta vyzněly na Steinwayi. Určitě by si to zasloužily.

Body: 4 z 6

Sdílet článek: