Pražský podzim; drahokam metropole

V historickém toku událostí to nebyla první příležitost, kdy byla Praha na sklonku druhého tisíciletí vybrána jako jedna z prvních evropských metropolí do čela vyvolených kulturních měst. Nerozhodla o tom pouhá náhoda nebo chvilkové zanícení? Rada ministrů EU zařadila Prahu mezi devět měst cílevědomě. Na základě mimořádné a mnohotvárné historie a také při vědomí zajímavé kulturní současnosti. Její součástí je široce rozvětvený hudební život, podporovaný rostoucí mezinárodní potřebou. Nezřídka obohacuje duchovní bohatství kulturní scény Evropy, kde naše hudební tvorba a reprodukční umění sehrávají významnou roli. Do tohoto blahodárného proudu patří i jubilejní patnáctý ročník mladšího bratra Pražského jara – Mezinárodního hudebního festivalu Pražský podzim , který se letos uskuteční ve dnech 12. září až 2. října. Kromě večera cikánských tanců a melodií v podání budapešťského souboru Rajko v Lucerně zazní programy v Dvořákově síni Rudolfina.

Ewa Kupiec, foto Pražský podzimV minulosti se možná někteří lidé zabývali otázkou, zda Praha jako kulturně vyspělé město absorbuje a umělecky vypěstuje dva krátce po sobě jdoucí mezinárodní hudební festivaly. Skutečnost však hovoří jasnou řečí. Ukázalo se, že historicky fundované místo s unikátním geniem loci a s přirozenou tvůrčí kapacitou potřebuje ke svému aktivnímu životu události velkého rozsahu, které odrážejí a stimulují vznik a existenci široké škály uměleckých počinů určené domácí a zahraniční společnosti.

Hudba byla po staletí jedním z dominantních fenoménů našeho růstu. Lákavá je nabídka světového a domácího kulturního dědictví. To vybízí, abychom v hudbě demonstrovali náš specifický umělecký přínos.

Mezinárodní hudební festival Pražský podzim předkládá letos veřejnosti opět pestrou paletu koncertů a sólových vystoupení, z nichž si mohou posluchači vybrat náročné i lehkonoze populární projekty. Festival tradičně prezentuje nevšední a neobehrané orchestrální kompozice různého typu s dirigentskými osobnostmi a sólisty, kteří často vystoupí u nás před publikem poprvé. V Rudolfinu budou tři týdny defilovat pořady z vybraných českých a světových skladeb v interpretaci renomovaných symfonických těles z Lucemburku, Basileje, Liverpoolu, Bournemouthu, Bretaně, Berlína. Neznámá jména sólistů, jako jsou například Ernst Kovacic z otvíracího večera, Tracy Dahl , Ewa Kupiec , dozajista potvrdí, že umělecký výsledek nezáleží na slávě a mediální proslulosti. Přesto se pražskému publiku představí i věhlasná jména. Festival například přivítá klarinetistkuSharon Kam, foto Pražský podzim Sharon Kam , klavíristu Tzimona Bartó , sopranistku Galinu Gorčakovou , mezzosopranistku Iris Vermillion , cellistu Heinricha Schiffa . Mezi plejádou zahraničních hostů se určitě neztratí členové domácí interpretační elity – barytonista Ivan Kusnjer , pianista Martin Kasík , soubor Dama Dama . Úhelným kamenem každého symfonického koncertu je dirigent. K mistrům taktovky nepochybně patří Christopher Hogwood , Marin Alsop , Adám Fischer , Vladimir Věrbitskij , Eliahu Inbal nebo Gerald Schwarz . Vynalézavé pořady pamatují kromě Beethovena, Wagnera, Mozarta, Mahlera, Liszta, Stravinského, Richarda Strausse, Bartóka, Čajkovského, Prokofjeva, Bizeta a Saint-Saënse i na modernější bardy, jako jsou Bernstein, Gershwin, Falla a Holst, a také na české autory. Je dobře, že kromě obligátní „svaté trojice“ Smetana – Dvořák – Janáček dostala prostor i trojice Ježek – Martinů – Fibich. Pražský podzim i nadále pokračuje v prezentaci kvalitních komorních orchestrů (Basilejský komorní orchestr ) a rozhlasových orchestrů (Rozhlasový symfonický orchestr Berlín ). Jestliže počet hostování Gerald Schwarz, foto Pražský podzimnašeho prvního orchestru, České filharmonie , na Pražském jaru má v posledním období spíše sestupnou křivku, pak u Pražského podzimu je tomu, jak se zdá, naopak.

Linka patnácti let se může jevit někomu krátká, jinému už dostatečně dlouhá na to, aby se mohla hodnotit zralost festivalu. V roce 2005 je opět významnou součástí pražské hudební sezony a například jeho promotérský přínos v koncepčním poznávání kvalitních orchestrů skoro ze všech koutů Evropy je v našich poměrech naprosto unikátní záležitostí. Úctyhodný je také počet hostujících zahraničních dirigentů a sólistů. Není tedy divu, že mezinárodní publikum si tento mezinárodní festival oblíbilo a zahrnuje jej trvalými sympatiemi.

Od 1. srpna 2005 je možné kupovat vstupenky v hlavní festivalové pokladně pražského Rudolfina (otevřeno: pondělí – pátek 12:00 – 18:00).

Sdílet článek: