Dramaturgický hybrid

Přestože koncert v kostele sv. Anny (Pražská křižovatka) byl koncipován jako společné vystoupení hráče na orientální „housle“ kemenče Kayhana Kalhora , smyčcového kvarteta Brooklyn Rider a perkusionisty Mathiase Kunzliho , byl to spíše koncert kvarteta, s nímž se v několika vlastních skladbách jako sólista představil Kalhor. Ty také měly skutečně parametry festivalové výjimečnosti – před přestávkou kompozice s dlouhým názvem Beloved, Do not Let Me Be Discouraged , v druhé polovině koncertu Kalhorova slavná Silent City a jako přídavek ještě Brooklesca . Všechny lze nalézt na Kalhorově cédéčku, které se jmenuje podle své stěžejní skladby Silent City – která je žalozpěvem za tisíce obětí plynového útoku na irácké město Halabja v roce 1988. Kayhan Kalhor je mistrem svého nástroje, jeho hra poutá nejen řemeslem, ale především schopností předat koncentraci a nechat posluchače jakoby vstoupit do procesu tvorby. Koncert ale vyzněl jako podivný dramaturgický hybrid, protože větší část jeho první poloviny patřila samotnému kvartetu, které si připravilo pásmo z hudby arménského skladatele a etnomuzikologa Komitase. Byly to kvartetní aranže arménských lidových písní, duchem i charakterem úprav takový arménský Dvořák a s hudbou, kterou kvarteto hrálo spolu s Kalhorem a Mathiasem Kunzlim, se příliš nesnoubily.

Sdílet článek: