Posluchači D-dur vědecky zkoumáni

Dne 6. 6. na ČRo 3 – Vltava dojde k „vylodění stanice D-dur na březích Vltavy“. U příležitosti Dne D-dur na Vltavě přinášíme několik zpráv o této sesterské hudební stanici.

Stanice Český rozhlas D-dur vysílá nepřetržitě od 1. 5. 2005. Když jsme ji před čtyřmi lety vymýšleli, používali jsme spíše selský rozum než nějaké vědecké metody. Tušili jsme, že milovníci klasické hudby budou mít zájem o čistě hudební program, v němž budou znít celé skladby, ne jen části, a hlavním dramaturgickým kritériem bude princip kontrastu. Rozhodli jsme se kompozice ohlašovat a odhlašovat, aby D-dur bylo skutečným „rádiem“, nikoli jakýmsi klasickohudebním juke-boxem. Z ohlasů, anket a různých „sčítání lidu“ vyplynulo, že jsou posluchači se stanicí celkem spokojeni. Doba ale dozrála k tomu, abychom preference posluchačů prozkoumali exaktnějším způsobem, kterému se odborně říká metoda Focus-group. Sociologové vybrali dvě skupiny posluchačů, přizvali je k internetovému chatu, kladli jim sofistikované otázky a zkoumali jejich reakce. Bylo to virtuální setkání milovníků klasiky jak z nějaké science-fiction. Všichni se sešli ve virtuální internetové „místnosti“, pozdravili se a živě komunikovali s moderátorkou i mezi sebou.

K našemu potěšení i tento výzkum potvrdil, že D-dur bylo od počátku nastaveno víceméně správně. Průvodní slovo má být stručné, spíše informativní než moderátorské, výběr skladeb co nejpestřejší. Dostali jsme ale několik tipů k vylepšení našich webových stránek, na které jsme hned zareagovali. Zjednodušili jsme je, přidali odkaz na zpravodajství z oblasti hudby. Z vysílání pak zcela zmizela znělka s robotím hlasem, který měl ve spojení s romantickou hudbou v určité nadsázce naznačovat vyspělou technologickou úroveň stanice. Milovníky hudby ale hi-tec kultura příliš nefascinuje, tak dostal chudák robot výpověď…

Zkoumaní posluchači oceňovali i ony specializovanější segmenty vysílání D-dur, zejména večerní program pro zkušenější posluchače a internetové „speciály“ se soudobou nebo starou hudbou v autentické interpretaci. Část posluchačů používá vysílání jako kulisu k práci, ale i oni často říkali: „Občas se přistihnu, že se soustředím víc na D-dur než na práci.“

A ještě jeden poznatek nás zaujal: publikum D-dur se v jedné věci podstatně liší od hudebního publika Vltavy. Vltavští posluchači dávají přednost „známým skladbám“, posluchači D-dur chtějí poznávat hudbu, kterou dosud neznali. Jeden z nich v chatu napsal: „Sem tam něco známého není špatné, člověk si zavzpomíná, zazpívá…; ale nové věci … jéje, vždy je dobré něco nového objevit!“

Lukáš Hurník

(ředitel Českého rozhlasu 3 – Vltava)

Sdílet článek: