Nejsledovanější soutěž má vítěze

Vítězkou 16. ročníku Soutěže Fryderyka Chopina, nejstarší a nejsledovanější akce svého druhu, se v jubilejním roce stala pětadvacetiletá ruská klavíristka Julianna Avdejeva.

Narodila se v Moskvě, studovala na zdejší Gněsinově hudební škole (u Jeleny Ivanové a Vladimira Troppa) a též v Curychu (u Konstantina Ščerbakova). Navštěvuje i pozoruhodnou Piano Academy Lake Corno. Po 45 letech tedy zvítězila žena a legendární vítězka soutěže v roce 1965 Marta Argerich byla členkou poroty. V ní tentokrát zasedli jak klavíristé, tak pedagogové, aby se zjednodušeně řečeno vyvážil pohled technicko-analytický a „umělecký“. Co samozřejmě nedokáže odhadnout žádná porota na světě, je, zda se vítězka po skvělém startu časem nestane pouze mediální hvězdou a udrží si prvotřídní kvalitu dlouhá léta.

Za podrobnější prohlédnutí ovšem stojí celá výsledková listina soutěže, protože pokud někdo ve Varšavě vůbec postoupí do finále, je to zajímavý zjev. O druhou cenu se dělí Ingolf Wunder z Rakouska a Lukas Geniušas z Litvy. Třetí místo získal Daniil Trifonov z Ruska, čtvrté Jevgenij Bozanov z Bulharska a páté Francois Dumont z Francie. Zajímavé je, že finále bylo tentokrát čistě evropské – což vypadá skoro jako výjimka potvrzující pravidlo – a zájem soutěžících tak obrovský, že se muselo konat dokonce předkolo. A na samotné soutěži porota vyslechla ve třech kolech na osmdesát pianistů.

Galerie zvláštních cen ukazuje, že finále bylo vyrovnané a nikdo neutekl všem ostatním. Avdejeva získala kromě prvenství ještě cenu Krystiana Zimermana za nejlepší provedení Chopinovy Sonáty. Wunder získal zvláštní cenu za nejlepší interpretaci klavírního koncertu a cenu za interpretaci Polonézy-Fantazie. Cenu za mazurky získal Geniušas a za polonézy Trifonov.

Připomeňme, že díky počítačové technice mohou zájemci na webových stránkách soutěže vidět nebo slyšet výkony finalistů ve všech kolech a mnohé další. Jsou tu i festivalové noviny, které mapovaly dění den po dni.

Koncert vítězů osobně navštívil, ze zájmu jakožto bývalý klavírista, také David Mareček, ředitel Filharmonie Brno a budoucí ředitel České filharmonie. Autenticky líčil atmosféru Varšavy, kde každý taxikář má svůj názor na to, kdo měl jakou cenu dostat. Jak řekl, favoritem publika byl Ingolf Wunder, ovšem porota vynesla konečný soud bez jakéhokoli veřejného rozkolu a podle všech signálů si za ním stojí. V každém případě by bylo pěkné vítězku slyšet v Praze (nebo v Brně) v nejbližším možném termínu. Vždyť Avdejeva už 4. listopadu koncertovala v Queen Elizabeth Hall v Londýně. V Praze ovšem ještě nehrál ani Rafał Blechacz, vítěz z roku 2005 – odřekl před pár lety ohlášený koncert na Pražském jaru a pořadatelé se cítí málem dotčeně. Je ovšem fakt, že na koncertech v Praze si mladí klavíristé světový věhlas nebudují. Vlastně by bylo milé u nás slyšet kteréhokoli z letošních finalistů.

Sdílet článek: