Musica Nova

(srn)

Ve dnech 9. až 11. listopadu zasedla v Praze porota 10. ročníku mezinárodní korespondenční soutěže elektroakustické hudby Musica nova. Soutěž je vyhlašována v oboru takzvané „umělecké autonomní elektroakustické hudby“, to jest nezahrnuje pop music a multimediální tvorbu především z důvodů kvantitativních, ale také kriteriálních.

V letošním roce se účastnilo 63 skladeb z 21 zemí, soutěž tedy nadále poskytuje reprezentativní přehled o vývoji oboru, který v umělecké sféře přináší nejen takzvané zvukové efekty, ale především zajímavé strukturní využití nových technologických možností.

V posledních dvou letech je většina přihlášených ve věku do 35 let. Skladby byly letos zaslány zejména z Kanady, USA, Velké Británie, Německa, Francie a Itálie, což jsou země s velkou tradicí v oboru, protože právě zde vznikala první studia elektroakustické hudby.

V kategorii A – tj. hudby pouze pro elektroakustické médium – postoupili do finále především skladatelé „akusmatické“ linie (Kanada, Francie, Birminghamské elektroakustické zvukové divadlo J. Harrisona z Velké Británie), rozvíjející prostorový aspekt zvuku na reálných i virtuálních úrovních. Zvítězila skladba Angličanky nyní žijící v Norsku Natashy Barrett (29 let) Industrial Revelations . Také Barrett spolupracuje s Birminghamským zvukovým divadlem (BEAST). Její skladba byla oceněna jak pro výstižnost zajímavé inspirace – při procházce ji zaujal zvuk průmyslového komplexu šířící se nedalekým přírodním údolím – tak především pro prostorovou dramaturgii, minuciózní artikulaci zvukového povrchu a pečlivou mixážní práci. I když jsou zvuky modelovány uměle (nejedná se o žádný bruitismus…), vzniká plastický surrealistický obraz, podněcující fantazii – proto název „Průmyslová zjevení“. Druhé místo obsadil Hans Tutschku z Německa s osmikanálovou, opět prostorově koncipovanou skladbou Migration pétrée (využívající mimo jiné zajímavý zvukový objekt – křik tisíců ptáků na ptačím trhu v Jižní Americe), třetí Kanaďan Ian Stewart se skladbou Phosphor Bronze, vytvořenou ze zvuku kytary.

Kategorie B, vyhrazená pro živě interpretovaný (či interpretovatelný) hlas nebo nástroj (nástroje) a médium, přináší vždy větší stylovou rozmanitost. Skladby jsou vždy posuzovány jako umělecký celek. První místo obsadila mladá autorka, která byla finalistkou soutěže už v minulém roce, Polka – míšenka, otec je Nigérijec – Dagmara Jacková (17 let!) se skladbou pro soprán a pás s nepřeložitelným názvem Raasz II , inspirovanou židovskou kulturou. Jacková se zajímá o symboliku židovského písma a kontextuální dotváření atmosféry jazyka. Druhé místo získal Ital Massimo Carlentini se skladbou pro flétnu a computerovou hudbu Recycled („Recyklováno“), čímž mínil nejen recyklaci materiálu, ale i myšlenek. Skladba Dagmary Jackové zapůsobila jak kompoziční vyvážeností, tak emotivním výrazem a dobrou interpretací sopranistky.

Zvláštní kategorií soutěže je kategorie českých autorů, kteří jsou posuzováni primárně v rámci jednotlivých kol. V letošním roce se účastnilo celkem sedm českých skladatelů. První místo v českém kole obsadil finalista kategorie A Karel Šimandl z Karlových Var (absolvent JAMU) se skladbou Dreaming (Snění) , vytvořenou z materiálu zvuku klavíru a oceněnou především pro své kompoziční kvality, tedy pro adekvátnost rozmanitých tvarů jejich zpracování. Druhé místo obsadil opět finalista kategorie A Alois Piňos se skladbou Zimní slunovrat, místo třetí finalista kategorie B Michal Rataj (student HAMU) se skladbou pro violoncello a médium …per saecula saeculorum.

Ceny byly předány osobně 17. prosince na koncertě vítězů na Deylově konzervatoři v Praze. Jedním z výstupů soutěže jsou CD a CD-R se skladbami vítězů a finalistů (dostupné v Hudebním informačním středisku). Bližší informace o soutěži lze nalézt na www.musica.cz/musnova. Na této adrese budou zveřejněny termíny a podmínky (zůstávají shodné) dalšího ročníku, a to přibližně od května tohoto roku.

Sdílet článek: