Jiří Bělohlávek – být povolán k prvnímu tělesu je velké vyznamenání i uznání, ale taky závazek

Poctivá práce a velké umělecké usilování, to je podstata angažmá Jiřího Bělohlávka u České filharmonie, které má začít v září 2012. Vyplynulo to z vyjádření budoucího šéfdirigenta na tiskové konferenci, která se 22. prosince na ministerstvu kultury uskutečnila u příležitosti podpisu smlouvy. Dohoda zní na čtyři roky s možností prodloužení. Bělohlávek se stane zároveň hudebním ředitelem.

Tato funkce v ČF až dosud neexistovala. Měla by mu poskytnout širší pravomoci v uměleckých otázkách, které šéfdirigenti ČF v posledních letech tak moc postrádali. Podle Bělohlávkových slov to byl teprve ministr kultury Jiří Besser a jeho tým v čele s ředitelem ČF Davidem Marečkem, kteří se dokázali na otázku dalšího vývojového stádia ČF podívat novým pohledem.

„Je to pohled výsostně odborný, současně je pevně zakotven v realitě a má obrovskou dávku velké vize do budoucna. Tyto tři kvality byly nutností, kterou jsem stanovil sám sobě a svým partnerům jako podmínku své eventuální příští úzké spolupráce s ČF. Mám velkou radost, že jsme nyní ve stadiu, kde jsme si během posledních tří měsíců dokázali vyměnit dostatek idejí, abychom byli schopni posoudit, zda můžeme nový vývojový stupeň nastoupit,“ řekl Bělohlávek. Domnívá se, že působí jako jednotná skupina lidí, kteří vědí, co by rádi změnili v ČF i v celkovém chápání jejího postavení. Tomuto cíli chce sám svým úsilím přispět, to považuje za první krok. Detaily jejich dalších kroků nechtěl komentoval, myslí si totiž, že je to otázka dalšího tříbení názorů a hledání metod, kterými se jim prý podaří cíle dosáhnout. Věří nicméně tomu, že i vzhledem k uplynulým měsícům plodných jednání tyto metody najdou.

Ministra, budoucího ředitele, ale i hráče ČF označil za partnery. „Zdá se, že máme nakročeno k tomu, abychom společně tuto vizi začali naplňovat a uskutečňovat,“ dodal. Za jednu z podmínek si kladl zlepšení přípravné práce orchestru. Myslí si, že právě tento tým našel způsob, jak tento princip uplatnit. V září 2010, když se poprvé setkal s ministrem Besserem, předal mu prý své sepsané vize s tím, co by bylo potřeba zajistit ke zdárnému podpisu smlouvy. Pracovní nasazení orchestru bylo jednou z prvních podmínek.

Bělohlávek také připustil, že v posledních deseti letech opakovaně nabídku vrátit se do čela České filharmonie dostal. HARMONIE vám přináší rozhovor s Jiří Bělohlávkem natočený bezprostředně po podpisu smlouvy.

Je součástí smlouvy termínový kalendář? Přímo ne, nicméně už máme na první sezonu vytipované plochy s dostatečným množstvím času, abych měl možnost se filharmonii velmi věnovat. Je to samozřejmě za cenu toho, že jsem určité jiné závazky zrušil, ale to je naprosto regulérní postup.

Kdy přišel zlomový moment, který naznačil, že se smlouva podaří podepsat? Myslím, že jsem začal věřit, že se to podaří, když jsem se poprvé setkal s panem ministrem, kdy jsem mu předal, jak on to nazval, manuál. Já jsem to nazval „Několik myšlenek o mé budoucí roli v České filharmonii“. A když mne s tím nevyhodil a řekl naopak: „To chceme“, tak jsem si řekl, že to je člověk, který se neleká, protože ty úkoly nejsou malé. Myslím, že jsem měl pravdu, že jsem se mohl spolehnout na to, že společná vůle přinese výsledek.

V jakém vztahu je vaše dvojí budoucí funkce – hudebního ředitele a šéfdirigenta? V nejužším, jaký je možný. Termín hudební ředitel má napovědět veřejnosti i vnitřnímu osazenstvu míru zodpovědnosti, kterou na sebe beru s ochotou a s vědomím, že je to velký úkol. Je to tak zapotřebí. Umělecké směřování instituce jako celku by mělo být v jedněch rukou. I když samozřejmě půjde o týmovou práci, tak přece jen v takové situaci musí být někdo, kdo má konečnou zodpovědnost a konečné slovo. Šéfdirigent, když to hodně zjednoduším, by se mohl starat o svůj počet programů a o to, aby všichni chodili připraveni. To je důležitý úkol a důležitá součást mé činnosti, ale je to málo. Aspektů, které mám ovlivnit, je daleko víc.

Bude to větší úvazek, než máte nyní v Londýně? Určitě ano.

V Británii kdysi jeden známý politik nabízel krev, pot a slzy. Co nabídnete filharmonikům vy? Já nabídnu především radost z hudby.

Co naopak od orchestru očekáváte? Od českých filharmoniků očekávám, že budou skvěle se mnou spolupracovat a že se budeme společně radovat z našich báječných koncertů. To je velmi snadné. Jistě může okamžitě pokračovat otázka: „A jak to chcete docílit?“ Tak, jak jsem vždycky s nimi pracoval. A tím, že jim nabídnu veškeré své zkušenosti, svou neutuchající lásku k muzice a svůj dobrý vztah k nim. Jsem přesvědčen, že najdeme dostatek prostoru pro společnou práci.

Co se dá zveřejnit z obsahu smlouvy? Smlouva specifikuje jen počet mých ročních povinností, počty koncertů, předpokládaných zájezdů, předpokládaných výjezdů po České republice, eventuálně nahrávacích projektů. Jen říká, že během dalších šesti měsíců tento tým, to jest pan ředitel Mareček, pan Zdráhal a já, vypracujeme veškeré návrhy a metody na to, abychom to, co považujeme za nezbytné změnit, opravit a vylepšit, mohli udělat.

Je jednou z vašich priorit i zlepšení podmínek hráčů? Byla to jedna z prvních podmínek.

Dostal jste kromě šéfdirigentského postu v ČF i jiné nabídky? Ano.

Možnost být s Českou filharmonií je zřejmě pro vás, českého dirigenta, natolik zajímavá a důležitá, že jakékoli jiné nabídky jsou méně atraktivní? Ano, je to tak, samozřejmě. Shodou okolností jsme o tom dneska s mou ženou mluvili. Během dnešního odpoledne jsem dostal celou řadu reakcí na oznámení a řadu gratulací. Moje žena měla velmi trefnou poznámku, říkala: „Vidíš. Veškeré tvoje postavení v Metropolitní opeře, v Berlíně… to se sice tady vnímá, ale přece jen pro českého posluchače je toto mnohem důležitější.“ Je to naprosto samozřejmé. Je to velké uznání, velké vyznamenání být povolán k prvnímu tělesu. A je to také velikánský závazek.

Kdy padlo rozhodnutí, že se neprodlouží smlouva v Londýně? Díky čemu vyhrála nabídka České filharmonie? Dostal jsem nabídku ještě k dalšímu prodloužení smlouvy v Londýně už před rokem. Už tehdy jsem řekl, že se domnívám, že moje činnost tam už je dostatečně dlouhá a že naplnila očekávání obou stran a že se domnívám, že bych rád tu svou činnost jako šéfdirigenta ukončil vypršením prvního prodloužení. My jsme měli původně tříletou smlouvu, která byla o další tři roky prodloužena. Budu se k nim eventuálně pohostinsky vracet. Můj vztah skončí posledním koncertem Proms, který bude 8. září 2012.

Sdílet článek: