6/2020

Editorial

  • Když se zeptáte zvukaře, které frekvence jsou nejdůležitější, dozvíte se, že středy. Ty rozhodují o srozumitelnosti, a pokud se přehulí, zkreslení je moc dobře slyšet. A taky jeden z nejčastěji slyšených povzdechů posluchačů zní: Zpěvákovi či zpěvačce nebylo vůbec rozumět, což bývá, ale rozhodně ne vždy, vina středů. Necupujte mě na kusy. Zdaleka to nemusí být pravda, jasně že středy nemusejí být nejdůležitější. Nicméně podobné myšlenky mě vedly k tomu, abych se s Martinem Adamusem začal domlouvat na tématu pro článek. Martin je baskytarista, a tak jsem chtěl vědět, jak vidí ekvalizaci basy on. Tedy jak si nastavit „svatou trojici korekcí“, tj. basy, středy a výšky nebo parametrické korekce či tahové potenciometry u grafického ekvalizéru. Jaké bylo moje překvapení, když mi článek odevzdal, já si čtu, a nikde po korekcích a ekvalizérech ani vidu, ani slechu. A až na konci kratičký odstaveček… Zkuste nalistovat. Možná s Martinem budete souhlasit, možná nebudete a na svoje osvědčené nastavení ekvalizéru nedáte dopustit, ale jedno vím jistě: Rozhodně budete mít o čem přemýšlet. Navíc článek není jen pro baskytaristy, paralely, jak pracovat se zvukem, najdete u každého nástroje.

    Rovněž jsem rád, že můžeme přinést test špičkového, nebojím se říci nejšpičkovějšího, rackového kytarového procesoru Fractal Axe-Fx III. Sice od jeho uvedení na trh už uplynulo trochu času, ale zase o to déle a lépe se s ním mohl Honza Erle seznámovat, a tak jeho zkušenosti mají určitě větší váhu. Tahle racková krabice umí snad všechno, na co si vzpomenete. Tenhle mulťák si pořídit, to už musíte opravdu vědět, co chcete. A to, co rozbijete, nebude prasátko, ale pěkně vypasenej čuník.

    Závěrem přeci jen musím napsat: Co naplat, covid je tu stále s námi a kdo ví, kam to povede. Tak se držte, ať přečkáme hlavně ve zdraví, a i když se vše nevrátí do starých kolejí, ať zase začneme fungovat a vrátíme se na koncertní pódia. A věřím, až se tady zase za měsíc potkáme, vše bude zase o kousek lepší.

Články v tomto čísle