muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
editorial

kytaračasopis Muzikus 5/2020

23.04. | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
Situace se v době celosvětové pandemie mění doslova každým okamžikem, a v tuto chvíli, kdy píši tyto řádky, to vypadá, že muzikanti zůstanou sedět doma na za… a ven se dostanou až jako poslední. Když budu parafrázovat latinské přísloví, chleba nám tak nějak v supermarketech zůstal, ale hry vůbec. Třeba jsem jen pesimista a v čase vydání tohoto čísla Muzikusu už bude svítat na lepší časy. Ale to snad vědí jen v Delfách.
Asi většina z vás bere svůj nástroj do ruky častěji než dříve a jen tak si brnká. A pak se může stát, že lick, motiv, riff…, který vám zazní pod rukama, se vám může zdát jako skvělý základ pro novou píseň. Ale zároveň vás může popadnout pochybnost, zdali vám jen vaše muzikantské povědomí nevedlo ruce při opisování nápadu jiného muzikanta. Abych vaše pochybnosti zahnal, tak na netu je video, kde se Ritchie Blackmore v úplné pohodě přiznává, jak vznikaly jeho neslavnější riffy. Když si to tak vezmu, je pro mě velmi zajímavou inspirací pro skladbu Burn ze stejnojmenné desky skladba George Gershwina Fascinanting Rhythm. Dosadit místo pianové vyhrávky rockovou kytaru… Když si poslechnete Steppin’ Out, instrumentálku Erica Claptona z roku 1966, tak vás už nepřekvapí riff Lazy z alba Machine Head z roku 1972. A co takhle Black Night z alba In Rock? Poslechněte si Summertime, skladbu Ricky Nelsona. To už ani není inspirace. Určitě by se dalo pokračovat. Nemůžu nezmínit grál kytarových riffů všech prodejen s hudebními nástroji. Sám Ritchie říká, že je to Pátá Bethowenova symfonie pozpátku. Ale nelze přehlédnout skladbu Maria Quiet brazilské zpěvačky Astrud Gilberto. Poslechněte si ji. Co na to říkáte? Ale není sám. Hnedle u kolegů Led Zeppelin jsou asi nejznámější Stairway to Heaven a Dazed and Confused. Zatímco u „Schodů“ soud neshledal plagiátorství, což posuďte sami poslechem skladby Taurus od skupiny Spirit, tak Dazed and Confused je jasný cover skladby Jake Holmese. Nelze ovšem popřít genialitu Ritchieho Blackomora při použití pentatoniky, která de facto definovala rock ani rytmický drajv a cit Jimmy Pageho při tvorbě nosného riffu skladeb.
A tak ať už brnkáte nebo bušíte do polštářů, jak vám radí uvnitř čísla Matouš Holienčin, či mačkáte klávesy, nebuďte úzkoprsí a inspirací vám budiž titulek jednoho článku na internetu, který mne pobavil: Talenti si půjčují. Geniové kradou!
Za redakci vám upřímně přejeme, ať nám to zase duní pod prkny, co znamenají svět.

vyšlo: 29.4.

Psáno pro: časopis Muzikus 2020/05

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-202005/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, aktuality, zprávy, zajímavosti…
18 Aktuálně - hudební aktuality a koncertní tipy
19 10 desek - 10 nejoblíbenějších desek Elišky Vidomus
20 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy
22 Veronika Lukešová Mrázová - Když hraju, jsem v transu
28 Příběh jedné desky - Progres 2 – Dialog s vesmírem (1980)
32 Miloš Veselý - pedagog s velkým „P“
34 Letošní Festiwall bude XX - pozoruhodná hudební událost pro hudební fanoušky
38 UDG Gear - výrobní reportáž
40 Alex Turner - Kytaroví velikáni
42 Kytarové efekty Ibanez - Letem kytarovým světem
44 Kytaristům vstup zakázán - bubenická dvoustrana
46 Meinl HCS Bronze - finančně dostupná řada činelů ze slitiny B8
49 LD Systems U306 BPG - bezdrátový diverzitní systém s technologií FM
52 Pearl Session Studio Select - poloprofesionální bicí souprava
54 Godin Radiator Bourbon Burst RN - elektrická kytara
56 Charvel USA Select DK24 HH 2PT CM - šestistrunná americká výběrovka
58 Audient EVO 4 - zvuková karta z řady EVO
60 Tech 21 SansAmp PSA 2.0 - moderní, univerzální, analogový emulátor lampového zesilovače a overdrive
63 Mooer E7 Polyphonic Guitar Synth Pedal - kapesní synťák
64 Native Instruments Komplete Audio 2 - externí USB zvuková karta
68 Baskytara – tvoříme a hrajeme hudbu, nebo „šramot“? - baskytarový workshop
70 Jak to vidí (slyší) zvukař - Malý krok stranou
72 Rockové klávesy - Využití arpeggiátoru a sekvenceru v moderních live aplikacích
73 Jak psát smyčce 2/2 - Nebojte se funkcí v DAW
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.