přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
editorial

kytaračasopis Muzikus 11/2019

25.10. | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
Píše se rok 1943, Les Paul je propuštěn z a Crosbym. Tato spolupráce ho přivedla k hudebního studia, které si zřídil, jak jinak, v začíná spolupracovat s pěveckou hvězdou té doby Bingem založení vlastního ozbrojených sil garáži. A zde se začal rodit jeden, řekl bych, z nejpřevratnějších momentů v historii studiových nahrávacích technologií. Vícestopé nahrávání. Kupodivu první pokusy neprováděl s magnetofony a záznamem na magnetický pás, ale s acetátovými deskami. Tyto desky se často používaly k archivaci či kontrole nahrávek, o čemž svědčí například nález takové desky s písněmi The Beatles po více než padesáti letech na půdě klávesisty Leslieho Charlese „Les“ Maguirea, který nějaký čas s Beatles spolupracoval. Prvním výsledkem Les Paulova experimentování pak byla nahrávka instrumentálky Lover, která vyšla v roce 1948.
O pár let už Les Paul pracoval s osmistopým magnetofonem. Vrcholem pak byly dvacetičtyřstopé mašiny, které používaly dvoupalcové pásky, jež byly proháněny okolo nahrávacích hlav rychlostí 76,2 cm/s. Za příklad může sloužit třeba Otari MX–80–24 Tape Recorder z roku 1987. Jenže na pozadí se již rodil další převrat. V roce 1981 na trh uvedla IBM první počítač IBM 5150, který ustanovil pro stolní počítače označení PC (personal computer). S bouřlivým rozvojem těchto stolních mašinek, kde, jak se zdá stále platí Moorův zákon vyslovený v roce 1965, že se každé dva roky zdvojnásobuje počet tranzistorů v procesorech, úměrně roste i jejich výkon. Což dnes umožňuje doslova v obýváku provozovat na počítačích nahrávací systémy, které disponují 256 stopami a asi i více.
Musím říci, že doslova nejprofláklejším programem, který zná určitě každý muzikant, byla Cubase. V první verzi byla uvedena na trh v roce 1989 a byla jedním se zákládajících nahrávacích programů, které jsou dnes označovány honosně digital audio workstation – DAW. A nejraději se proháněla na počítačích Atari ST. V počátcích to sice byl „jen“ MIDI sekvencer, ale už v roce 1991 byla ve verzi Cubase Audio přidána práce se zvukem. Letos tomu bude zrovna třicet let. Bohužel příprava materiálů k tomuto výročí nám zabrala trochu více času, než jsme předpokládali, a tak se až v příštím, vánočním čísle můžete těšit na článek z pera Martina Jirsáka, jak to s programem Cubase vlastně celé bylo. Ale aby vám čekání lépe ubíhalo, zalistujte tímto číslem, najdete toho ke čtení ažaž. Za celou redakci vám přeji hezký podzim s Muzikusem.

vyšlo: 30.10.

Psáno pro: časopis Muzikus 2019/11

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-201911/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, aktuality, zprávy, zajímavosti…
16 Aktuálně - hudební aktuality a koncertní tipy
18 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy
22 10 desek - 10 nejoblíbenějších desek Michala Nejtka
24 Laura Cox - Rocková strunovláska
30 Nejvíc mě baví, když je vývoj nových produktů iniciován novými technologiemi. - rozhovor s prezidentem firmy PreSonus
34 Adam Holzman - Točit desku jako film
40 Ron Asheton - Kytaroví velikáni
42 Flétna v rockové hudbě - Letem kytarovým světem
44 Kytaristům vstup zakázán - bubenická dvoustrana
46 Nech ho to udělat, jak chce, to bude dobrý - rozhovor s Vladimírem Mišíkem a producentem Petrem Ostrouchovem
50 Kurzweil PC4 - pracovní stanice
54 Roland TM06 PRO - bicí modul
58 Phil Jones Bass Double Four BG–75 - dobře vybavené basové kombo kompaktních rozměrů
60 Death by Audio Soundwave Breakdown - pedál založený na efektu fuzz
62 Keeley Electronics Fuzz Bender - vylepšená reinkarnace legendárních starých fuzzů Tone Bender
64 iRig MicroAmp - kompaktní kytarové kombo s výkonem až 15 W
66 Warm Audio WA–251 a WA–84 - velkomembránový a malomemránový mikrofon
68 Blackstar JJN – 20R MK II a JJN – 212VOC MKII - limitovaná edice celolampové 20W hlavy s odladěnou bednou
70 Ibanez EH10 - elektrická kytara s krkem z tzv. „roasted“ javoru
72 Daredevil Pedals Bootleg Dirty Delay - digitální delay
76 Jak si vyrobit efektivní cvičení na baskytaru - baskytarový workshop
78 Jak to vidí (slyší) zvukař - Klávesové nástroje III
80 Rockové klávesy - Ray Manzarek a vintage vibes
81 Nebojte se funkcí v DAW - Zvukový klip / událost / part
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.