přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
editorial

kytaračasopis Muzikus 8/2019

25.07. | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
To tahle redigujete článek do tohoto vydání a najednou vám padne do oka věta: „Jestli basa přitahuje pozornost, není to pravděpodobně správný basový part.“ A za chvíli zase: Victor Wooten řekl, že „basa je jako základy domu. Víš o nich, jen pokud tam nejsou“. Byl jsem na koncertě Phila Collinse a tyhle „basové“ výroky se mi ihned připomněly. Phil se na pódium přibelhal o hůlčičce a celý koncert seděl v otáčivém křesle. Jojo, čas se nedá zastavit. Ale show tím vůbec neutrpěla, spíše naopak. I na ostatních členech zub času zanechal své stopy, ale na muzice ne. Vše šlapalo, jak mělo a jak si to z dřívějších koncertů pamatujeme. Víte, před léty jsem na jednom z Philových koncertů byl, na stejném místě v O2 Areně, a mimo skvělého hudebního zážitku jsem si pochvaloval i skvělý zvuk právě v basovém pásmu. Bicí a basa opravdu nezištně tvořily základy domu, nebo spíše Philovy koncertní rezidence. Což se v té době dalo čím dál častěji říci o většině koncertů, a bylo celkem jedno, zdali jde o českou nebo zahraniční produkci. Snad bych to shrnul parafrází: „Já jsem šlapák, kdo je víc!“ Stál jsem kousek za „zvukařskou zahrádkou“, za FOH, opravdu kousek… snad tady by zvuk měl být dobrý, kde už jinde. A byl. Ne že bych mu dal jedna á, ale byl. Jenže pak se stalo něco vlastně pro mne dodnes stále nepochopitelného. Philův hlas se začal lehce vytrácet a já si uvědomil, že najednou poslouchám Lee Sklara a vnímám, kolik basové práce v kapele vykonává. Celé to najednou doplňoval i skvělý Philův osmnáctiletý syn Nicholas, který s naprostou jistotou nahradil Chestera Thompsona z původní sestavy. A zde je už místo jen pro otazník v hlavě. Proč? Dal si zvukař špunty do uší, zapomněl, že výkon subwooferů je schopen nás odfouknout, když je vyhulí, skočil si na kafe, anebo je placen od výkonu přeneseného do sálu a musel dohnat úvodní deficit? I diskuze na internetu mi potvrdily, že se zvukem nebylo něco v pořádku. Mám na to svůj názor, ale tím bych vás teď nezatěžoval, ani bych nechtěl ovlivňovat vaše uvažování. Kdyby vás ale napadlo, proč se to děje, dejte mi vědět, rád si o tom s vámi podiskutuju.
Hezké pokračování léta s neslyšnými základy domu vaší muziky.
PS: Ony „basové“ výroky jsou z rozhovoru s Joe Dartem, který pro vás připravil Martin Filip.

vyšlo: 30.7.

Psáno pro: časopis Muzikus 2019/08

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-201908/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, aktuality, zprávy, zajímavosti…
16 Aktuálně - hudební aktuality a koncertní tipy
18 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy
22 10 desek - 10 nejoblíbenějších desek Martina Matouška
24 Půlstoletí od Woodstocku - Odkaz stále trvá
28 Wolves in the Throne Room - Temné letokruhy
30 Joe Dart - Jen jeden knoflík, a to Volume
34 Miloš Vacík - Když jsem poprvé slyšel sambu, vůbec jsem nechápal, co se to děje
38 Kytaristům vstup zakázán - bubenická dvoustrana
40 Andrew Stockdale - Kytaroví velikáni
42 Crosby, Stills, Nash & Young - Letem kytarovým světem
44 Augustine Dunn - Z Francie do Prahy a z Prahy do L. A.
50 Seether - Umění udržet hlavu nad vodou
52 Akai MPK Road 88 - MIDI keyboard
54 IK Multimedia AXE I/O - zvuková karta určená pro kytaristy
56 Arturia MicroFreak - experimentální hybridní minisyntezátor
58 Korg Pa4X NEXT - nový operační systém pro profesionální aranžér Pa4X
60 Audient Sono - zvukové rozhraní pro kytaristy
62 Source Audio True Spring Reverb - digitální simulace pružinových reverbů a tremola
64 Warwick RockBass Infinity 5-string - baskytara značky RockBass
66 DV Mark Micro 50 M - tranzistorová dvoukanálová hlava
68 Dexibell VIVO S9 - digitální stage piano
72 Amptweaker Bass TightMetal Jr - baskytarová verze distortionu
73 JHS Pedals Summing Amp - zařízení, které umí spojit dva vstupní signály do jednoho
76 Tlumíme struny na baskytaře - tlumení levou i pravou rukou
78 Jak to vidí (slyší) zvukař - Elektrická kytara – závěr
80 Rockové klávesy - Digitální piano – nejlepší trefa do černého
81 Nebojte se funkcí v DAW - Knihovna plná médií
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.