3/2019

Editorial

  • Na počátku bylo slovo. A to slovo bylo… Jejda, doufám, že jsem vás nevyděsil, nechystám zde sepsat teologický editorial. A to slovo bylo multimédia. I když asi to bylo naopak. Na počátku se musely rozvinout nejprve pódiové (i jiné) technologie tak, aby se z koncertů mohla stát nejen pastva pro uši, ale také pro oči. Takže dnes si už neumíme představit, že by koncerty velkých kapel nezaměstnávaly skoro všechny naše smysly. A když se, jak bývá ostatně zvykem, před odchodem do kotle nevynechá fronta před stánkem s občerstvením, tak vlastně všechny. Zkrátka dobrý zvuk už nestačí a „posluchačodivák“ je a bude stále náročnější a koncerty budou více a více multimediálnější.

    Kapela Dymytry je jednou z těch, která to ví. A když se naskytla možnost podívat se pod pokličku technického zázemí na jejich stage, tak nebylo o čem diskutovat. Reportáž uvnitř čísla vás zavede na zkoušku, která probíhala před jejich velkým koncertem Monstrum II ve Foru Karlín. Jejich jarní koncert Monstrum v Malé sportovní hale, který byl vyprodán více než dva měsíce dopředu, plně ospravedlnil uspořádání „dvojky“ za necelý rok. A tak je jasné, že jako „dvojka“ musel být větší a lepší.

    Na celém příběhu je fascinující cesta od několika reflektorů, kdy úplně v prvním plánu zvažovali, že by je spínali footswitchem…, a dnes technika potřebuje na převoz několik kamionů. Za vším stojí hlavně kytarista Gorgy, který aniž by vystudoval aspoň nějaký blízký obor, se pustil do programování a propojování všech těch zařízení, která dnes už připomínají spíše ovládací velín malé jaderné elektrárny. I s podobným příkonem elektriky. A prý je to všechno na Google.

    Tak máte-li chuť, nalistujte rovnou stránku dvacet čtyři a ponořte se do reportáže o MIDI, DMX, LTC, MTC, LED, LTD, EMG, TC, QLX…, ale hlavně o Mariích.

    Březnové číslo Muzikusu máte před sebou a chtěl bych vám jménem redakce popřát, doufám, že už jarní počtení, kde věřím, že si každý najdete něco pro vás zajímavého, poučného anebo i zábavného.

Články v tomto čísle