přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
editorial

kytaračasopis Muzikus 3/2017

02.03. | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
Co v dnešní době znamená založit kapelu? Podívejme se nejdříve do třetihor, tedy myslím dávnověku. Na to, aby vznikla kapela, se muselo několik muzikantů dát dohromady, zkrátka se potkat a domluvit se, že založí kapelu. Podmínkou bylo, že nemohli být každý z jiného města či kraje, neboť celé by to bylo na dlouhé lokte, pokud vůbec... Samozřejmě, i dříve se mohla kapela sjíždět z větších dálek, ale to už bývalo podloženo nějakým renomé, penězi a třeba už nasmlouvanými koncerty. Rovněž se pak na zkouškách takových seskupení nedalo moc řešit, zdali někdo něco zahraje, či ne, na to nebyl pochopitelně čas. Takže v pravém slova smyslu o založení kapely nešlo, ale spíše o sdružení profíků.
Ale vrátím-li se zpět, tak je jasné, že výběr muzikantů byl docela omezen regionem, kde se kapela nacházela. Mnohdy velkou roli hrály i kamarádské vazby a nad muzikantskou úrovní se tu tam přimhuřovalo oko. A když se toto povedlo dát dohromady, muselo se zkoušet, a hlavně hrát, hrát naplno. A čím víc se do toho šlo, tím lepší to nakonec bylo. Posuneme-li se blíže k dnešku, tak především se už tolik nezakládají kapely, ale dělají se projekty. Už se tolik nezkouší, ale natáčí se do „dawů“. Také se už nehraje tolik naživo, ale z různých mašinek se hudba pouští, od kláves přes grůvy po celé proaranžované kapely. Někde už ani nejde o kapelu, už se jenom pouští předtočená muzika a k ní se dohrává, dozpívává, nebo se prohání přes různé efekty a filtry. Potud vše v pořádku, svět se vyvíjí.
Ale všiml jsem si jednoho fenoménu, který dnes provází některé, kteří chtějí založit kapelu, tak říkajíc postaru. Nejsou muzikanti, co by dokázali pro svoji kapelu udělat zcela základní věci, pod čímž si představuji chodit na zkoušky, umět repertoár, umět si udělat čas na kšeft, a nedej bože na sobě trochu máknout a cvičit. Ale jsou takoví, co mají rodinné problémy, nemají čas, neboť dělají na dalších projektech, nebo se jim prostě jen nechce to či ono. Hodně se ptají, co to vynese a kdy přijde ta sláva, stačí přece mít dobré promona sociálních sítích. Taky musí platit složenky. Jenže pak to na koncertech někdy podle toho vypadá. Dříve potřebná a nutná hráčská dovednost není na té úrovni, kde by měla být, a úroveň vystoupení tak nějak nedosahuje vycizelované kvality z nahrávky. Hudba je mrcha, a když za ni pořádně nevezmete, tak to neuchodíte. A to je dobře. I přes všechny vymoženosti bychom neměli zapomínat na to „diluviální“ zakládání kapel - s nasazením a fortelem. A když už si ty demáče na laptopech děláme, tak i do nich bychom to měli pořádně nahrát, a ne jen natahat myší.

vyšlo: 28.2.

Psáno pro: časopis Muzikus 2017/03

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-201703/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, aktuality, zprávy, zajímavosti…
18 Aktuálně - hudební aktuality a koncertní tipy
19 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy
22 10 desek - 10 desek nejoblíbenějších desek Zacha Andersona
24 Chelsea Wolfe - Mrtvá písničkářka
30 Studio Equasi - Jak jsme stavěli studio
36 Bass profil - John Glascock
38 Neil Murray - Warwick Bass Camp 2016
42 Pražský výběr - Tři hodiny před začátkem…
44 Kytaroví velikáni - Lzzy Hale
46 Největší producenti - Letem kytarovým světem
48 Kytaristům vstup zakázán - bubenická dvoustrana
50 Korg PX 1 Pandora - historický test
54 Audified STA Effects - sada plug-inů pro DAW
56 Lehle RMI Acouswitch Junior - krabička určená zejména pro hráče na elektroakustickou kytaru
58 Blackstar ID:Core 150 a ID:Core 100 - kytarová modelingová stereo komba
62 Rocktron Third Angel Distortion - zkreslovač pro nejbrutálnější varianty kytarových zvuků
64 Washburn Heritage HD10SCETB - elektroakustická kytara
66 Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary
70 Carl Martin 2Wah - variabilní, zvukově kvalitní kvákadlo
72 Boss GT–1 - kytarový multiefekt
73 Traveler Guitar Traveler Acoustic AG–105 EQ - kompaktní elektroakustická kytara
74 Carl Martin Bass Drive - overdrive a pre-amp pro baskytaru
78 Kytarové inspirace - Melodická moll
80 Rockové klávesy - Začátky elektronických nástrojů
81 Nebojte se funkcí v DAW - Solo a Mute
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.