přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
editorial

kytaračasopis Muzikus 4/2016

28.3.2016 | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
Řekněte mi upřímně, lepší se to, nebo je to pořád stejné, nebo snad, nedej bože, dokonce horší? Zvuková technika ve všech svých aspektech je stále lepší a lepší. Procesorově řízené bedny a zesilovače, meření a nastavovaní pomocí počítačů… Práce zvukaře je dnes někdy víc IT inženýrství než velké ucho a cit pro hudbu, nicméně dnes už se málokdo může vymlouvat na techniku. Ta to prostě zvladá. Zesáky, mixáky a bedny běhaj’ tak, jak maj’. Asi jste čekali…, ale nebojte, dnes nechám zvukaře na pokoji. A muzikanti? Ani ti si nemohou stěžovat. Nástroje a aparáty a i další serepetičky a pastičky jsou dobré a fachaj’. Můžeme se v nich přebírat podle svého vkusu, ale kvalita je dobrá. I z Číny… Já vím, asi si teď myslíte svoje, ale opravdu si myslím, že zvukové rozdíly jsou už dávno téměř setřeny. Dřívé byly propastné. A když se mnou budete aspoň trochu souhlasit, tak se ptám: Proč se muzikanti pořád na pódiu neslyší? Nebo jinak, někteří (nevím, jestli se slyší :-)) při zvukovkách nic neřeší a hrají, ale někteří dovedou udělat ze zkoušky slušné martýrium. Když jsem se já „učil“ životem na pódiu, jak to udělat, abych se slyšel, tak mi brzy došlo, že můj kladný vztah k teorii okolo zvuku není úplně k zahození. Začaly se mi propojovat takové věci, jako že malý krůček na pódiu znamená velký skok v poslechu. Jenže proč? Zvuk, co slyšíme, má úplně jiný způsob šíření na basech a na výškách. Výšky jsou jak pila, a tak stačí malý kousek ukročit. Basům neutečeš. Musel jsem si uvědomit, že když zvuk nástroje obsahuje stejnoměrně celé frekvenční spektrum, nechci sahat hlavně klavesákům do svědomí, tak už prostě na nic jiného není místo. A když takovým zvukem vykrmíte padesátiwattové kombo, tak se nedivte, že bude chrchlat. A jak velký je to pak rozdíl s padesáti watty v úzkém pásmu? Kytaristi by mohli povídat, jak smáznou celou kapelu s třicetiwattovým kombíčkem. O basácích s basy doprava nemluvě. Ale kytara taky okolo sto hertzů umí pěkně zahučet. Vzpomínáte na fyziologii lidského ucha a jeho vnímání hlasitosti v závislosti na frekvenci zvuku? Takovej prohlubující se lavór. Čím tišeji, tím víc se ztrácejí basy a výšky a naopak. Nevěřte tomu, že si nastavíte zvuk aparátu doma v pokoji. Ze zkušenosti se můžete dohadovat, jak nasavit, ale až to na pódiu okouříte… Když si to sečtete a podtrhnete, tak to, abyste se slyšeli na pódiu, začíná právě u muzikantů samých. A nestačí jen točit kolečkem hlasitosti doprava, pokud se neslyšíte, veřte mi to.

vyšlo: 29.3.2016

Psáno pro: časopis Muzikus 2016/04

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-201604/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, aktuality, zprávy, zajímavosti…
20 Aktuálně - hudební aktuality a koncertní tipy
21 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy
24 10 desek - 10 nejoblíbenějších desek Pavla Mrázka
26 Howard Levy - inovátor ve hře na foukací harmoniku
30 Steve Adelson - Je mi šedesát, ale mým játrům je stopadesát
36 Timothy B. Schmit - Bass profil
38 Drumcenter.cz - a DC-Custom Drums v něm
40 Martin Sarvaš - Zatím vše
44 Jonny Greenwood - Kytaroví velikáni
47 Journey - Letem kytarovým světem
50 Gary Willis - Markneukirchenské basové hlavolamy II
54 Kytaristům vstup zakázán - bubenická dvoustrana
56 Strymon Dig - digitální ozvěnový efekt nabízející použití dvou delayů najednou
58 Yamaha PSR–S970 - aranžovací pracovní stanice
64 iRig Keys Mini - malá klaviatura určená pro mobilní provoz
66 Mikrofony AKG D5 C, CS, LX - mikrofony navazující na starší sérii D
68 Neutrik Xirium a Xirium X - digitální bezdrátové linky
72 Source Audio - Soundblox 2 Orbital Modulator, Soundblox PRO Bass Envelope Filter, Hot Hand III
76 Hotone Wood a Gate - simulace akustické kytary a šumová brána
77 Warwick BC 10 - desetiwattové kombo pro baskytaru
78 Framus FD–14SCE–12 - elektroakustická dvanáctistrunka
80 Boss DM–2 Waza Craft - analogový delay nejvyšší kvality
82 Source Audio One Series - digitální krabičky pro kytaristy i basisty
85 TC Electronic Sentry Noise Gate - šumová brána
85 TC Electronic HyperGravity Compressor - kytarový kompresor
88 Kytarové inspirace - Walking bass na kytaře – part II
90 Bicí nástroje pro všechny stupně dovednosti - bubenický workshop
92 Jak to vidí (slyší) zvukař - Koncové zesilovače
94 Rockové klávesy - Analogová syntéza zvuku od základu – část 1.
96 Nebojte se funkcí v DAW - Projekt nebo systém
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.