naše časopisy
tiráž
archiv
editorial
časopis Muzikus 5/2014
25.4.2014 | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
Šedesátka, to už jsou pěkné kulatiny. O to víc úctyhodné, když si uvědomíme, že je slaví legendární model elektrické kytary. Zvažte, jak rychle se vše mění na poli vědy, techniky a rozvoje technologií za více něž půl století. Kolik věcí se od základu změnilo. Kolik věcí zaniklo a ztratilo se v propadlišti dějin. Třeba magnetofonová kazeta a s ní i její přehrávač familiárně nazývaná kazeťák byly ve své době pojem... dnes už náctiletí ani nebudou vědět, jak „to“ vypadalo. Snad jedině že by zabloudili do technického muzea či na půdu u dědečka na chalupě. Nebo žvejkačka Pedro...
Kdo ví, jestli Leo Fender tušil, jakou kytaru posílá do výroby, ale faktem je, že Fender Stratocaster s námi tady je už šedesát let a vůbec to nevypadá, že nebude dalších čtyřicet do stovky. A kdo ví, jak to bude dál... Rozhodně se Leovi povedl, což ví každý, kdo má svůj kousek ve futrálu. Určitě bych to přirovnal k tomu, když někdo skládá písničku. Sice může tušit, ale najisto určitě neví, jestli to bude hit, nebo ne.
„Od padesátých let, kdy se objevil na krku Buddyho Hollyho, Cliffa Gallupa a například Hanka Marvina, je Fender Stratocaster významnou součástí hudební historie,“ píše Mirek Linhart v článku uvnitř na straně padesát osm. Nelze než souhlasit. A taky bych touto cestou rád Mirkovi poděkoval, neboť se tohoto úkolu zhostil na výbornou.
Fender Stratocaster... pětipolohový přepínač, tři singlové snímače, šikmá díra na jacka, kobylka z ohýbaného plechu, tři poťáky, placatá „fošna“, šroubovaný krk, nezaměnitelné tvary, tremolo s pružinami uvnitř těla... a jak se dočtete, či už dávno víte, technologie výroby podřízena pásové výrobě. Taková stavebnice... A přitom kolik muzikantů inspirovala a naplnila jejich život! Na videu, tuším, že je to koncert v Texasu z Austinu, nelze přehlédnout moment, kdy Steve Ray Vaughan, než se pustí do další písničky, políbí svoji kytaru. Gesto, které vyjadřuje vše. Ale taky s ní uměl hezky třísknout o zem, stejně jako Jimi Hendrix a po nich spousta dalších... a budu-li upřímný, teď si nevybavím, že by někdo takhle třískal s Les Paulem.
Chcete-li si připomenout významné chvíle cesty, jakou si Fender Stratocaster prošel až do dnešních dní, nalistujete stranu padesát osm a přeji vám jménem autora i naší redakce příjemné počtení. Ba co víc, jaro je tady!
Vladimír Švanda
Kdo ví, jestli Leo Fender tušil, jakou kytaru posílá do výroby, ale faktem je, že Fender Stratocaster s námi tady je už šedesát let a vůbec to nevypadá, že nebude dalších čtyřicet do stovky. A kdo ví, jak to bude dál... Rozhodně se Leovi povedl, což ví každý, kdo má svůj kousek ve futrálu. Určitě bych to přirovnal k tomu, když někdo skládá písničku. Sice může tušit, ale najisto určitě neví, jestli to bude hit, nebo ne.
„Od padesátých let, kdy se objevil na krku Buddyho Hollyho, Cliffa Gallupa a například Hanka Marvina, je Fender Stratocaster významnou součástí hudební historie,“ píše Mirek Linhart v článku uvnitř na straně padesát osm. Nelze než souhlasit. A taky bych touto cestou rád Mirkovi poděkoval, neboť se tohoto úkolu zhostil na výbornou.
Fender Stratocaster... pětipolohový přepínač, tři singlové snímače, šikmá díra na jacka, kobylka z ohýbaného plechu, tři poťáky, placatá „fošna“, šroubovaný krk, nezaměnitelné tvary, tremolo s pružinami uvnitř těla... a jak se dočtete, či už dávno víte, technologie výroby podřízena pásové výrobě. Taková stavebnice... A přitom kolik muzikantů inspirovala a naplnila jejich život! Na videu, tuším, že je to koncert v Texasu z Austinu, nelze přehlédnout moment, kdy Steve Ray Vaughan, než se pustí do další písničky, políbí svoji kytaru. Gesto, které vyjadřuje vše. Ale taky s ní uměl hezky třísknout o zem, stejně jako Jimi Hendrix a po nich spousta dalších... a budu-li upřímný, teď si nevybavím, že by někdo takhle třískal s Les Paulem.
Chcete-li si připomenout významné chvíle cesty, jakou si Fender Stratocaster prošel až do dnešních dní, nalistujete stranu padesát osm a přeji vám jménem autora i naší redakce příjemné počtení. Ba co víc, jaro je tady!
Vladimír Švanda
vyšlo: 28.4.2014
časopis Muzikus 2014/05
Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-201405/
Komentáře
&;
obsah čísla
27 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy 32 10 desek - 10 nejoblíbenějších desek Kenny Wayne Shepherda 36 Pavel Razím - rozhovor s žákem profesora Miloše Veselého 38 Steve Howe - rozhovor 41 Laurence Cottle - Bass profil 44 Stone Gossard - Kytaroví velikáni 48 Fear Factory - Boj mezi člověkem a strojem 52 Kytaristům vstup zakázán - bubenická dvoustrana 54 Orianthi a australská scéna krásek za kytarou - Letem kytarovým světem 58 Fender Stratocaster slaví 60 - významná část hudební historie 64 Schertler Basik Set (universal) - kontaktní mikrofon k ozvučení akustických nástrojů 66 Blackstar HT Metal 100 - hi-gainový aparát 69 Kinsman Analogue Delay - analogová krabička s klasickým zvukem zpoždění 70 Hagstrom Viking Bass - semiakustická baskytara 72 Natal Birch - poloprofesionální březová bicí souprava 74 Mesa Boogie Tone Burst, Grid Slammer, Flux Drive a Throttle Box - kytarové krabičky 78 PreSonus StudioLive 32.4.2AI - dvaatřicetikanálový digitální mixážní pult 84 Kawai ES100 - stage piano 85 Dunlop DVP3 Volume X - volume/expression pedál 85 Maxon Analog Delay AD10 - analogový delay 92 Rytmické struktury IV - hudební teoreticko-praktický workshop 94 Bicí nástroje pro všechny stupně dovednosti - bubenický workshop 96 Doprovodná kytara XXX - kytarový workshop 98 (Nejen) jazzové hraní pro mírně pokročilé II - Hra podle akordových značek v závislosti na stylu 100 Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček... 103 Jak to vidí (slyší) zvukař X - Celkové nastavení PA 104 Rockové klávesy VIII - workshop 106 Recenze desek