muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
editorial

žádnýčasopis Muzikus 2010/07

7.7.2010 | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus

Muzikus 2010/07

Muzikus 2010/07

Nekonečná dvanáctka. Neříká vám to něco? Ne, nic pedofilního, nebojte se. A už vůbec nic pivního. Ale s tímhle slovním spojením se setkávám, když se mezi muzikanty zavede debata na téma jamovaní. Tedy přesněji jam session, aby si to někdo nezaměnil s přípravou chleba s meruňkovou marmeládou. Vezmu si na pomoc Wikipedii, která říká: Jam Session je když... Když muzikanti na pódiu improvizují bez náležité přípravy a bez pevně daného aranžmá a někdy i pevné formy skladby. Hudebníci jej často využívají k objevení nových postupů, nápadů... ale taky jen k tomu, aby si spolu zahráli. K tomu ovšem je potřeba přeci jen znát minimálně akordy, jak půjdou za sebou, a popřípadě základní schéma skladby. Nejlepší spojnicí může pro jamovaní být text písničky. Někteří z vás si jistě vzpomenou na Jojo Maiera, který tohle právě považoval za největší problém. Text je příběh, a ten tě provede písničkou, aniž je potřeba si pamatovat, kolik se má zpívat slok. Ale pozor, přesně takhle může vzniknout nekonečná dvanáctka. Sejdou-li se muzikanti, kteří jsou zahleděni do svého nástroje, nejsou příliš zvyklí poslouchat ostatní spoluhráče, a navíc nejraději hraji muziku s anglickými texty, aniž by rozuměli, o čem se zpívá, tak je dlouhatánské kolečko na světě. A tak se na jedné straně setkáte s muzikanty, co o jamovaní nechtějí ani slyšet, a na druhé straně s těmi, co jdou do všeho. Určitě takové hraní je náročné na zkušenosti, dobrý hudební sluch nevyjímaje... a taky notnou dávku odvahy přinést svoji kůži na trh. V nazkoušeném repertoáru se dá leccos schovat. Musím říci, že dnes se spíše muzikanti do ničeho takového nehrnou. A je to škoda. Určitě si lze na pódiu obrazně řečeno nabít držku, ale když se to povede... tak to může být úžasný a inspirující zážitek.
Skoro tři stovky kapel, které se přihlásily do Šance Muzikusu o hrací čas na Rock for People, dokazují, že jste soutěž nepřehlédli. A některé z nich si na festivalu zahrají na pódiu, které nese název Jam Stage. Na festivalu je to novinka a půjde nejen o klasické koncerty kapel, ale bude se i jamovat. S nadsázkou se dá říci, že to je sázka do loterie. Sejdou se na pódiu hudebníci, kteří to pěkně rozjedou a nebo se budou motat dokola? A nemusí to být jen muzikanti, kteří se nacházejí v zákulisí, ale pokud najdou odvahu, může se i kdokoliv z publika vydrápat na pódium. Dlužno říci, že po revoluci byl duch českých muzikantů jamovitější. Stačilo, aby se z pódia ozval kousek riffu od Roling Stones, AC/DC nebo dylanovky, a pod pódiem se div netvořily fronty. Dnes je to trochu jinak, ale přesto věřím, že se to dobře rozjede, na což se docela těším. Tak hezké léto, ať už s nazkoušenými peckami... a nebo skočit na pódium a „plavat“...

vyšlo: 28.6.2010

Psáno pro: časopis Muzikus 2010/07

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-201007/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, aktuality, zprávy, zajímavosti…
32 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy
042 mGuide - průvodce populární hudbou
050 Mo Foster - tak trochu renesanční osobnost - basový profil
052 Kytaroví velikáni - Andy Timmons
056 Pořádně super supi - superskupina Them Crooked Vultures
060 Nájdi si svoj štýl II - Bubenícke postrehy XLVI
062 Long Live The 80’s - Letem kytarovým světem
066 Fleret, to sú moje děti, možná aj vnuci - rozhovor s Jarmilou Šulákovou
070 Salvation Mods - výrobní reportáž
072 Novation Launchpad - MIDI kontrolér
074 Tech21 NYC Boost D.L.A. - analogový delay made in USA
076 Boss ME-25 - nový kytarový multiefekt s COSM technologií
078 Fender Road Worn 60’s Jazz Bass - nástroj ve stylu Fender Jazz Bass z šedesátých let
080 Joe Satriani & Vox - Satchurator, Time Machine a Big Bad Wah
084 PunchLight Recording Lamp USB - USB lampička pro komunikaci ve studiu
086 Response 2, Hi-Velocity, Jack DeJohnette a Super-Kick III - novinky ze stáje Aquarian
088 Marshall Haze 15 Micro Stack - komplet lampového dvoukanálového zesilovače s dvěma boxy
090 Sony PCM-M10 - dvoustopé nahrávací zařízení určené pro záznam v terénu
094 Obsah DVD - videotesty, klipy, videoreportáže a mnohem víc
098 Gretsch G4168HC - bubínek Antigue Copper z řady G-4000 Metal Series
098 Prodipe 49 C - skladný MIDI kontrolér
099 Dave Limina Hammond Organ Complete - přiručka pro hráče na Hammondky
099 The Way They Play: R & B Bass Masters - škola R & B baskytary
100 Seri(ál)ová MIDI komunikace XXIX - Aftertouch, dechový ovladač a páskový ovladač
102 Hudební patologie XLIV - Petr "Piko" Bušek - Útěk v cizím městě
104 Zoufalý aranžér XVII - ženský hlas

Obsah DVD

Testy
Dynatone DPR–2200
Fulltone GT–500
Line 6 LD400 Pro
Gretsch G4168HC
MeldaProduction MAutoEqualizer
Sony PCM–M10
Workshopy
Guitar Tips and Tricks I – Janet Robin
Vibrapáka I – Tomáš Valášek
Groove měsíce – Marek Haruštiak
Hudební klipy
Arakain – Paganini
Sto zvířat – Erotickej film
Jarmila Šuláková a Fleret – Ovečky
Backstage
Musikmesse a Prolight & Sound (Reeves Gabrels, Glenn Hughes, The Burst Brothers, Jan Laacks…)
Jazz a Little Otherwise 2010 (Lanškroun, 24. 4. 2010)
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.