muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
cd
 
editorial

kytaračasopis Muzikus 2009/01

22.12.2008 | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
Ač se to zdá podivné, šefredaktor nemívá vždy rozhodující slovo. V dnešním editorialu mi Yllas prostě nedal šanci...

Strejdo, tož to sa nedá vóbec vytrímať. Kapelník se ouplně zbláznil, fakt jo. Dycky nás tahá na zkoušku v ten samej den, co máme kšeft. A to furt zkoušíme každej čtvrtek jak voteklý. Tudlenc mi na zkoušce vyndal zlato za jedno pitomý fis, kerý jsem normálně dával, ale kouk jsem zrovínka naší zpěvanduli na zadeček a trocha ulít s myšlenkama. A hádej, co na kšeftě. Byl jsem z tý buzerace vystreslej, a zkur... sem to zase.
Helfni strejdo, Tvůj synovec Břéťa


Milý synovče, nepomůžu ti. Zákony naší země bohužel stále trestají zabití kapelníka, přes moje pravidelné interpelace v parlamentu, aby tento čin byl vyňat z trestního zákoníku. Můžu ti vše jen náležitě vysvětlit, abys měl sílu a vydržel čekat, až se váš kapelník utluče sám. A věř mi, utluče.
Zkoušení ve stejný den před vystoupením je projevem naprosté nezkušenosti s podobnými věcmi. Vyžadování tohoto prokazuje velmi liknavý a neprofesionální přístup kapelníka i jednotlivých členů skupiny, kteří nejsou schopni pro své vedlejší aktivity (nesouvisející s hudbou, mnohdy spojené s požíváním alkoholu, který otupuje vůli a pracovitost) se svědomitě a na vysoké profesionální úrovni připravit na vystoupení.
Dalším aspektem věci je emoční vybití energie, která pak při koncertu zoufale chybí! Soubor nejenže zhusta zopakuje chyby, které se pokoušel na kšeftu předcházející zkoušce opravit (dojde spíše, vzhledem k zvýšenému stresu ze zkoušky, k jejich zafixování), ale celkový negativní dojem z kapely rozhodně nezachrání několik opravených drobných nesrovnalostí. Na víc stejně nebývá čas. Je více než jasné, že přenos energie z pódia k posluchačům je primárním cílem každé kapely. Sobecké cíle jednotlivců neschopných si toto srovnat v hlavě a snažících se podávat "virtuózní výkony" (aniž jsou schopni se na ně připravit a snaží se to dohnat právě onou diskutovanou zkouškou) tímto zatěžují celkový výraz kapely i její celkovou psychiku.
Dále neschopnost rozlišovat chyby podstatné a nepodstatné vede k tomu, že se mnohdy nesmyslně opakovaně zkouší pasáže a věci, které i erudovaný posluchač mnohdy odpustí či přehlédne. Zato neodpustí ani největší laik, že z kapely jde nervozita a stres. Což lze odstranit pohodou a profesionální vyrovnaností jednotlivých hráčů (každý musí nejprve sám za sebe), dokonale zvládajících své party a nezatěžujících nejistotou své spoluhráče.
Tedy pečlivá příprava doma ve spojení se zkušenostmi z koncertů, kdy na pódium nechodím s tím, že to musím zahrát (ve formě zbožného přání), ale že to zahraji.

Tvůj Yllas ()


Tak tohle mi přistalo na stole naškrábané nezaměnitelným Yllasovým rukopisem. A poté už na mě z mezidveří huhlala Yllasova záda cosi o zkoušce, kterou teď kvůli tomuhle cáru papíru nestíhá...

Vladimír Švanda

vyšlo: 3.1.2009

Psáno pro: časopis Muzikus 2009/01

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-200901/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, aktuality, zprávy, zajímavosti…
28 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy
40 Mikrofony - téma měsíce
57 mGuide - průvodce populární hudbou
70 Michael Tobias - historie firmy
72 Living Colour - reportáž o natáčení Living Colour v nouzovském studiu Sono
76 Obsah ročníku 2008 - přehled všech článků a testů za rok 2008
78 Joe Perry - Kytaroví velikáni
86 Aimee Mann - Groove v sukni
88 Dáte to dohromady? - Letem kytarovým světem
92 Bubenícke postrehy XXXI - Na čumile u majstra H.C.
94 Paul Gilbert - exkluzivní rozhovor
96 Michal Röhrich - Jak jsem potkal muziku a ryby
100 Schecter C-1 Exotic Star - kytara osobitého zvuku pro tvrďáky
102 Line Stompbox Modeler M13 - podlahový multiefekt
104 Jackson Demmelition King V - signature Jeffa Demmela z Machine Head
106 DigiTech HardWire CM-2 Tube Overdrive - potřebujete nakopnout?
108 Kawai MP8II - obr s duší romantika
110 Warwick Corvette Std. 5 Fretless - jasanový brumla z Německa
111 Pigtronix Envelope Phaser EP-1 - analogový phaser, envelope a low frequency oscilátor
112 Epiphone Futura Custom Prophecy EX BC - Je libo explorer trošku jinak?
114 B.C. Rich Warbeast Trace Bass - metalová bestie
116 Orla TD-90 - sada elektronických bicích nižší třídy s dobře vybaveným zvukovým modulem
118 Tama Signature Palette Series - podpisové malé bubny
120 CUB-AG100 - akustické kombo Phil Jones
121 ESP LTD RA-600 - signature kytara Roba Arnolda
122 Epiphone Prophecy SG EX - designová variace klasického modelu SG
123 Squier Stratocaster Classic Vibe ’60s - vintage za rozumnou cenu
124 Dexon MD 500 - dynamický mikrofon
124 MXR M169 Carbon Copy - analogový delay
125 Krank Distortus Maximus - Kefalín? Nikoli, distortion!
126 Steinberg CC121 - kontrolér speciálně určený pro Cubase a Nuendo
128 EastWest Quantup Leap SD2 - knihovna akustických perkusních a bicích zvuků
130 Ableton Live 7 - komplexní program pro práci s audiem na PC/MAC
132 Soundcraft MFX8/2 - muž za mixpultem
134 Hudební patologie XXVI - Randy Rhoads/Ozzy Osbourne - Goodbye to Romance
135 Ukulele v rocku II - Zahrajte si rockové pecky na ukulele!
136 Seri(ál)ová MIDI komunikace XI - Tvorba zvuku na syntezátoru?
137 Elektrofony XV - do historie elektromechanických nástrojů
138 Bass Café XI - Vzory hodné následování
139 Soukromá inzerce - vaše inzeráty
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.