muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
cd
 
editorial

kytaračasopis Muzikus 2006/08

2.8.2006 | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
Vítězslav Štefl se ve svém seriálu Letem kytarovým světem zaobírá tématem, které je velmi zajímavé – výuka hry na elektrickou kytaru. Zobecníme-li, zjistíme, že výuka na hudbení nástroj v žanrech jako jsou rock, pop, jazz, funk... opravdu, jak Štefl píše, byla opomíjena. Místo ní se spíše hudební školství věnovalo klasickým výukovým metodám vychazejícím z vážné hudby. Takže se na studenta navalily tuny materiálu o teorii a začátky výuky byly provázeny drilem, z úhlu pohledu začínajícího studenta, na k ničemu potřebných etudách a cvičeních. Motivace ve formě interpretace jednoduchých skladbiček, které je možné slýchat povětšinou jen ve studovnách a sloužících k obveselení rodičů a navštěv. Vše ve jménu předpokládané budoucí virtuozity...
Muzikantsví v post rock and rollové době dává určitě více přednost hudební komunikaci mezi muzikanty a schopnost zapojit se do hry s kýmkoli a kdekoli je velmi ceněna. Asi každý z vás se ocitl v situaci, kdy ho svrbí, jak se říká, ruce. Výše popisovaný způsob výuky nic takového nepodporoval, bohužel, tedy alespoň ne v začátcích. Kde se bere a učí schopnost jamovat, tedy smysluplně. Každý jistě zažil dvacetiminutové kolečko na několika tónech. I když zaplať panbůh za ně. A podvědomě cítil, že to není úplně ono. Tím se ale kruh trochu uzavírá (jestli je možné uzavřít kruh jen napůl).
Nelze pochybovat, že o schopnosti jamovat nerozhoduje technika hry, zvuk ani kvalita nástroje, či dokonce znalost všech stupnic a akordů co jich na světě je. Ano, toto vše způsobí, že to hraje a i ladí, okolí je nadšeno, ale... Vše se odehrává jinde. V hlavě. Přesněji v její muzikantské části. Vaše hudební představivost, ale hlavně hudební paměť, povedou vaše ruce, dech či hlas. Jsou to vlastnosti, které se dají rozvíjet jejich procvičováním, a jež stojí na základě, který se dá nazvat talent či múza, chcete-li. A jsme zpátky, přehrajete-li si poprvé v životě stupnici C dur, jak dlouho si ji budete pamatovat, dokážet ji hned zazpívat, a co třeba za týden? Dokážete vyťukat rytmickou figuru, kterou slyšíte z rádia? A až se ráno probudíte...? Umíte si pamatovat harmonický sled akordů i při bubeníkově sóle a poznáte, kdy kapela zase celá nastoupí?
Myslím, že je úplně jedno, jakou školu děláte, kdo je vaším učitelem i na jaký nástroj hrajete. Nejdůležitější je zcela vědomě posilovat onu zpětnou vazbu, která nám umožňuje hrát, onu komunikaci naší hudbení časti mozku s nástrojem, ať už vaším nebo kolegy muzikanta. A kde je slíbené uzavření kruhu. Bezmyšlenkovitě přehraná etuda, zůstane jen bezmyšlenkovitě přehranou etudou...

vyšlo: 25.7.2006

Psáno pro: časopis Muzikus 2006/08

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-200608/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Kytara (2) - téma měsíce
18 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, zprávičky, nástrojové sestavy, zajímavosti, rady a tipy...
40 Rachid Taha - koncert alžírského barda
42 Medeski, Martin & Wood - vlajkonoši moderního groovu
44 Po boku hvězd - Jan Ponocný na kraji moře, pět minut od Václaváku
46 Faktycky pjeknej vodvaz - X – Beat Generation
48 Scott Gorham - kytaroví velikáni
52 Nahrávání s Liquid Boogie Roll - fandové vintage, analogu a feelingu
54 Alan Pasqua - hráč na klávesové nástroje
56 Letem kytarovým světem - Jak a proč aneb Postřehy z praxe (4. díl)
60 Tama - historie značky
62 Walter Fischbacher - klávesákem s vizáží filmového mafiána
64 Billy Preston - připomenutí legendárního varhaníka
66 Pod lampou bývá největší tma - výrobní reporáž z dílny Vaška Hudečka
68 Pearl Box Cajon - bedýnka z přístavu
70 Ibanez HD1500 Harmonics/Delay - historický test
72 Line 6 Variax Acoustic 700 - další bonbón z výzkumných a vývojových dílen firmy Line 6
74 Taylor GS - Veľká symfónia harmonických
75 Mesa/Boogie Walkabout - poctivých tři sta Wattů
76 Marshall 1959 Hand Wired - čtyřicetiletá ikona rocku
80 M-Audio ProKeys 88sx - jednodušší a cenově dostupnější verze nástroje ProKeys 88
82 Dynacord Power Mate 1000–2 - nenápadný půvab inovací
84 Analogové efekty EBS (2) - basové krabičky od renomované švédské firmy
86 Gibson Explorer - klasický nástroj netradičního tvaru
88 Soundking S0815A2 - jednoduché prenosné PA čínskej výroby
88 Gretsch Electromatic - elektrická lap steel gitara
89 Behgringer Hell Babe HB01 - trend firmy Behringer pokračuje
90 Behringer Racktuner BTR2000 - racková ladička
90 Aguilar OBP–3 - je libo „zaktivnit“ svůj pasivní instrument?
91 Peavey MAX 126 - cvičící drobeček
92 Pro Tools M-Powered 7.2 - odlehčená verze standardního systému pro zpracovaní zvuku
95 IK Ampeg SVX - virtuální výbavička hráče basové kytary
96 IK Miroslav Philharmonik 5 - ROMpler se zvuky symfonického orchestru a vokálů
98 Steinberg Virtual Bassist - virtuální basák
100 Bubenícke postrehy (2) - koľko cvičiť, alebo bez práce nie sú…
102 Funky a groove VII - a několik rad nakonec...
104 Yllasova almara VIII - z pozůstalosti žijícího strýčka
106 Víření II - střední a tlačený vír
108 Zlo, zvyky a zvuk ve studiu VI - mixáž
110 Rock Guitar Workshop XXI - použitie gitarových techník v praxi – backlide
111 Nabídka publikací - nové i starší tituly
112 Harmonie není náhoda V - durová stupnice pod mikroskopem
113 Nabídka publikací - nové i starší tituly
114 Obsah CD - co najdete na multimediální příloze Muzikusu
115 Soukromá inzerce
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.