6/2006

Editorial

  • Léto již ukázalo své drápky a prohání teploměr jak se patří. Ani nám se nevyhnula práce s teplem a budeme se společně se Štefanem Kostelným zabývat pojmem "warmth". Nebudu vás napínat. Slovo "warm", tedy teplo, je jedním z nejužívanějších, pokud se hovoří o vždy vášnivě diskutovaném tématu: Co je lepší, digitál, nebo analog? My se nebudeme pouštět do této ožehavé otázky, protože někdy připomíná rozepři hudebního souboru Čechomor v šatně před vystoupením, copak že to nosí Jarek Nohavica, v dnes již možná kultovním Zelenkově filmu Rok ďábla. Zkusíme se na ni podívat z úhlu, který je stále aktuálnější, z pohledu počítačových simulací. Simuluje se dnes kde co, včetně počasí. Proč tedy nesimulovat analogový záznam do pásu digitální mašinkou? Vzhledem k výše zmiňované otázce může být toto vnímáno jako roztomilý paradox, který umí připravit jen život. Jak se to tedy dělá, jak se k tomu staví různí zvukaři, muzikanti a producenti? Toto vše na vás čeká v Tématu měsíce.

    John McLaughlin je veličina v hudbním světě opravdu nepřehlédnutelná. Proto by se dalo čekat, že bude mít svoje nádobíčko v duchu dnes často skloňovaných slůvek tube, vintage, hand made, signature... Bude mít své techniky, kteří budou mít mozoly od těžkých "flajkejsů"... Ale realita je jiná. Aparát tohoto fenomenálního kytaristy je umístěn v laptopu Mac G4. Možná i tato skutečnost, s úvahou Štefana Kostelného, že kdyby byl digitál první, tak by na analog (s jeho nelinearní charakteristikou a zkreslením) vůbec nedošlo. Někde jsem teď četl hezkou odpověď na otázku: Co bylo dříve, vejce, nebo slepice? No přece vejce, které jako první snášeli dinosauři... A nebo nosí Jarek slipy, nebo trenky.

Články v tomto čísle