2/2005

Editorial

  • V mrazivém únorovém čase si budete moci přečíst článek o hřejivém počinu, kterým je vydání nové desky Vlasty Redla. Pro mě rozhodně hřejivým je, protože Vlastu Redla

    považuji za jednu z největších muzikantských osobností naší hudební scény. Jeho protnutí rockové a folklórní muziky je příkladem hudebního citu a nadhledu. Ještě se mi nová deska nedostala do ruky, ale velmi se na ni těším. Při poslechu jeho písniček vždy obdivuji, jak umí vystihnout melodické cítění, které dědíme z generace na generaci, a přitom nezůstat nic dlužen rockové muzice, jež k nám "připlula" na vlnách Luxembourgu. Někdy bývám na rozpacích,

    když slyším naše kapely, které si vezmou z rockové muziky jen to, co je slyšet na povrchu, a nesnaží se pochopit její kořeny. Uvolnění železné opony způsobilo úžasnou věc. Díky možnosti komunikovat s celým světem se dnešní kapely naučí daleko dříve

    opravdu dobře hrát. Hrají dnes mnohdy tak dobře, že je daleko těžší poznat, jestli jim to opravdu jde od srdce, a nebo je to přesná kopie oblíbených vzorů, vycizelovaná do nejmenších detailů. Nemohu zpochybňovat upřímnou snahu muzikantů hrát co nejlépe,

    ale právě vyrovnání startovní čáry v technice, informacích, možnostech komunikace mezi muzikanty nakonec odhalí tu éterickou schopnost přenášet pomocí tónů lidské city. Nakonec se vždy dojde k tomu, že za vším tím musí být osobnost, stejně

    jako k tomu došel Tomáš Hajíček z Krucipüsku v Pohledu do kuchyně.

    Většina muziky, kterou posloucháme, je zpívaná. Navíc lidský hlas, pokud se na něj podíváte jako na hudební

    nástroj, je velmi specifický a velmi těžký pro řemeslné či profesionální zvládnutí. Stejně tak není jednoduché ho dostat na pás. I když magnetofonový pás se používá s nástupem digitálních technologií stále méně a méně. S naším autorem Jiřím Regentem se

    v Tématu měsíce pokusíme nahlédnout pod pokličku nahrávání a střihu zpěvu. Ale aby zvukař uměl dobře nahrát zpěv, měl by vědět o lidském hlase jako o hudebním nástroji co nejvíce. Myslím, že by vám článek mohl v lecčem pomoci při hledání, jak udělat tu nejlepší nahrávku.

    Vy, kteří sledujete workshop rockové školy Come to Jam, budete nyní další díly nacházet z větší části na příloze CD, protože se snažíme, aby zde bylo více zvukových ukázek nebo příkladů

    v MIDI souborech. Určitě to přispěje k větší názornosti. Na CD se rozrostl seznam firem, které nám poskytly svoje ceníky. Doufám, že vám tato služba usnadní výběr vašeho nového nástroje.

Články v tomto čísle