přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní
editorial

kytaračasopis Muzikus 6/2017

31.05. | Autor: Vladimír Švanda | sekce: časopis Muzikus
Jestlipak vám něco říká pojem „čtyřdírovka“? Ne? Že bych byl takový pamětník? A nakonec možná jo. Čtyřdírovka byla reprobedna, a pěkně velká. Patnáctipalcový reprák se svými okraji schovával za zaoblený tlamovitý zvukovod a v horní a dolní části bylo po dvou dírách coby otvory bassreflexu. Odtud tedy její název. Jinak to byla bedna zkonstruovaná firmou JBL pro jejich repráky. Označení nesla JBL 4560, zadejte do Googlu, a hned uvidíte. A rozhodně to byla dvouchlapovka s těmi klasickými zapuštěnými madly po stranách. A kdy jsem si na ni vzpomněl? Při pročítání článku o historii Turbosoundu. Náš redaktor Mojmír Mohapl zde vypráví příběh začátků této firmy, která v dřívější době byla etalonem velkých aparátů, kdy se, a dovolím si použít výraz, tradovalo, že zvučení velkých prostor a velký výkon aparatury je protimluv. Zakladatel Tony Andrew to prý nevěděl nebo nerespektoval a nazvučil festival Glastonbury. Celé to posunul už jen tím, že rozdělil frekvenčně zvuk a bedny udělal na míru pro tato pásma, což se tenkrát ještě nedělalo.

Když už jsem měl založenou první kapelu, tak vznikl problém s ozvučením. A mně se povedlo někde sehnat dílenský výkres čtyřdírovky. Originál, bylo to trochu jako svátost. A tak i když se okolo ještě moc nevědělo, jak takový normální PA systém vypadá, pustili jsme se s basákem Luďkem do stavby. V Tuzexu měli stopadesatiwattové patnácky JBL, tak se jelo do Prahy. A protože ještě nebyly tenkrát akuvrtačky, tak Luděk, když viděl svoje rozhadrované ruce od šroubováku, řekl, že už nikdy více. Ale nakonec se to vyplatilo, dodělali jsme tlamy (tam jsme měli dokonce osmnáctky) pod čtyřdírovky a ještě v Tuzexu zakoupili horny Celestion. Přesně jako v Turbosoundu jsme měli aparát rozdělený na více pásem.

Dnes asi většina kapel netuší, přes co jsou tlačeni do publika. Ale začíná nám festivalová sezóna, a tak se stačí rozhlédnout. Čtyřdírovky asi už neuvidíte, dnes to je samej banán a po stranách hradby subwoferů. Ale musím říci, že zvuk měly pěknej. Užívejte léta a festivalových pódií.

vyšlo: 30.5.

Psáno pro: časopis Muzikus 2017/06

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/casopis-muzikus/casopis-Muzikus-201706/
 

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
obsah čísla
6 Muzaika - muzikantská směsice zahrnující novinky, aktuality, zprávy, zajímavosti…
18 Aktuálně - hudební aktuality a koncertní tipy
19 Muzaika praxe - rady, tipy, návody, noty a nástrojové sestavy
22 10 desek - 10 desek nejoblíbenějších desek Agnete M. Kirkevaag
24 Benny Greb - groove scientist
30 Iva Bittová - plánuje otevřít vlastní školu zpěvu
32 Gavin Harrison - Kreativní mysl je důležitější než technika
36 George Porter Jr. - Bass profil
38 Stephen Carpenter - Tichá hutnost
42 Kytaristům vstup zakázán - bubenická dvoustrana
44 Al Jardine - Kytaroví velikáni
46 RIAA - Letem kytarovým světem
48 Turbosound - čili „top gear“ živého ozvučení
52 Slowdive - Druhý dech
54 Yamaha Montage - prémiový nástroj firmy Yamaha
58 Tech 21 Brit FlyRig5 a Cali FlyRig5 - lehká kompaktní zařízení pro úpravu kytarového signálu
60 TC Electronic Mimiq Doubler - zvukový zdvojovač
62 Boss CP–1X - digitální kompresor
64 Fender Flea Jazz Bass - v Mexiku vyrobený signature model baskytary
68 Warwick Rockbass Star Bass 5 string FL - pětistrunná bezpražcová elektroakustická baskytara
70 Rockboard Power Pit - sdružený napájecí zdroj
72 Ibanez SRH500F - elektroakustická bezpražcová baskytara
74 Keeley Super Phat Mod - true bypass overdrive
75 Mooer Auto Wah - automatické kvákadlo
75 IK Multimedia iRig Acoustic Stage - levné řešení ozvučení akustických kytar
78 Kytarové inspirace - Melodická moll – VII. mod – Alterovaná stupnice
79 Jak to vidí (slyší) zvukař - Zvučení bicích nástrojů – přechody I
80 Rockové klávesy - Poslední krok při nahrávání – 2. část
81 Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.